Wciągu trzech lat kwotowych nastąpił w Polsce dynamiczny proces konsolidacji produkcji mleka i jego przetwórstwa . ulęgła zmniejszeniu zarówno liczba dostawców hurtowych i bezpośrednich, jak również liczba podmiotów skupujących. Należy przypuszczać , iż proces ten będzie się nadal utrzymywał. Spadek liczby dostawców hurtowych jak również bezpośrednich uwarunkowany jest miejscem położenia regionalnego gospodarstwa. Tendencja ta jest najbardziej widoczna w województwach zachodnich i południowych .
Związane jest to również z różnorodnym rozwojem podmiotów skupujących. Nowy mechanizm rekompensat spowodował dalsze zmniejszenie liczby producentów mleka w szczególności tych posiadających mniejsze stada co w przyszłości spowoduje wzrost towarowości w produkcji. Mimo zmniejszenia liczby producentów mleka oraz znaczącemu spadkowi pogłowia krów mlecznych w naszym kraju, utrzymuje się wysoka produkcja oraz zwiększają się dostawy ( spada samo spożycie i dostawy bezpośrednie. Zmiany w strukturze produkcji mleka wyrażają się stałym wzrostem wydajności krów mlecznych. Proces konsolidacji produkcji spowodował znaczące zmniejszenie krajowej kwoty bezpośredniej . W chwili obecnej krajowa kwota w ilości 187 mln kg zaczyna coraz bardziej stawać się kwotą odpowiadającą realnym potrzebom na rynku bezpośrednim. Jednocześnie związane jest to ze specjalizacją produkcji w ramach kwoty bezpośredniej , czego wyrazem jest rozwój gospodarstw agroturystycznych. W tym zakresie potrzebne jest zdecydowane działanie mające na celu wsparcie tej produkcji np. wykorzystanie Śródków ARi MR.
Zmienny proces corocznego rozdysponowania krajowej rezerwy powoduje brak przewidywalności w planowaniu produkcji przez dostawców. Należy wiec wypracować stałe zasady rozdziału krajowej rezerwy. W przypadku uwolnienia za dwa lata sprzedaży kwot miedzy województwami , należy zastanowić się czy podział kwot z rezerwy nie powinien odnosić się do tego faktu. W wyniku restrukturyzacji sektora powstał rynek wtórny obrotu kwotami, który pozwala zwiększyć kwoty dostawcą dynamicznie rozwijających produkcję.
Polska w kolejnym roku kwotowym nie wykorzystała przysługującej jej IIR, ponadto od tego roku kwotowego 2008/2009 dodatkowo krajowa kwota została zwiększona o 2 %.
PFHB i PM wystąpiła też do ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zamianę wielkości referencyjnej % tłuszczu z 3., 9 do 4, 0 co umożliwi zwiększenie kwoty dla naszego kraju o około 160 mln kg. Propozycja ta spotkała się z przychylnością i poparciem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zarząd Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka opowiada się za utrzymaniem systemu kwotowania po roku 2015 co zapewni stabilizacje cen mleka.