14 mln. zł będzie wynosił roczny budżet Funduszu Promocji Mleczarstwa. Zdaniem mleczarzy dzięki tym środkom jest realna szansa na zwiększenie spożycia mleka w kraju.
Przeciętny Polak pije 190 litrów mleka rocznie. To bardzo mało biorąc pod uwagę, że jesteśmy szóstym producentem mleka w Europie i trzynastym na świecie. Dla porównania obywatele Unii Europejskiej spożywają rocznie 330 litrów mleka, a w niektórych krajach takich jak Finlandia spożycie przekracza 500 litrów. Aby zmienić te niekorzystne dla nas proporcje powołano do życia Fundusz Promocji Mleczarstwa. Na jego konto spływają po 2 gr. od każdego litra skupowanego mleka w kraju.
Zakładam w imieniu całej organizacji mleczarskiej, że ten fundusz pozwoli nam na to, żeby osiągnąć znacznie zwiększony wzrost spożycia artykułów mleczarskich – mówi Waldemar Broś z KZSM. Z funduszu mogą być finansowane wszystkie przedsięwzięcia, których celem jest promowanie polskiego sektora mleczarskiego w kraju i za granicą. W szczególności na pomoc mogą liczyć przedsięwzięcia związane z promocją spożycia mleka wśród dzieci i młodzieży. Zdaniem mleczarzy finansowanie takich działań jest dużo tańsze niż subsydia eksportowe. Większość krajów a zwłaszcza unijnych w ogromny sposób dotuje swoje produkty i my, żeby być konkurencyjnymi musielibyśmy ponieść równie wysokie koszta – dodaje Broś
Wnioski o dofinansowanie działań realizowanych do końca tego roku mogą być składane do Agencji Rynku Rolnego jeszcze tylko do jutra. Od przyszłego roku Agencja będzie przyjmować wnioski, co kwartał.