W minionym tygodniu odbyły się w Warszawie XI Targi Mleczarskie Mleko-Expo. Ta doroczna impreza zorganizowana przez Krajowe Zrzeszenie Spółdzielni Mleczarskich odbyła się pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jarosława Kalinowskiego. Ponad 40 wystawców prezentowało w Pałacu Kultury i Nauki wyroby mleczarskie, maszyny i urządzenia dla przemysłu mleczarskiego oraz opakowania dla artykułów mleczarskich. Najlepszym firmom wręczono nagrody i odznaczenia. Imprezie towarzyszyły dyskusje dotyczące sytuacji tej branży przed wejściem Polski do Unii Europejskiej.
Na powierzchni ponad 900 m kwadratowych terenów wystawowych Pałacu Kultury i Nauki zaprezentowały się 43 firmy mleczarskie z terenu całego kraju. Targi trwające od 13 do 15 listopada pozwoliły zwiedzającym degustować wyroby mleczarskie – jogurty, sery, śmietanki, kefiry, a także zapoznać się z nowinkami w dziedzinie pakowania i eksponowania wyrobów mleczarskich. Targi tradycyjnie już, są miejscem rozmów handlowych oraz doroczną okazją do uhonorowania najlepszych w branży.
Blisko 1/4 prezentujących się zakładów mleczarskich, to firmy z Mazowsza. W tym roku Puchar Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jarosława Kalinowskiego za stałą wysoką jakość produkcji otrzymała Spółdzielnia Mleczarska z Kalisza. Do konkursu o najwyższą jakość zgłoszono ponad 200 produktów. Komisja Jakości Wyrobów Mleczarskich odznaczyła medalami za najwyższą jakość 25 z nich. Bardzo dobrze wypadły spółdzielnie mleczarskie z Mazowsza. Nagrody otrzymały między innymi zakłady z Siedlec, Garwolina Radomia i Ostrowii Mazowieckiej.
Konkurencja między zakładami mleczarskimi wzrasta zarówno na rynku krajowym, jak również w ramach podnoszenia jakości wyrobów skierowanych na rynek unijny ze względu na proces zjednoczeniowy z Unią Europejską. Recepta na sukces, według przedstawicieli mleczarni z Siedlec jest prosta (...) żeby produkować dobre towary, trzeba mieć dobre mleko. My z producentami mleka dobrze współpracujemy i nie mamy w tej dziedzinie żadnych problemów. Istotnym elementem jest także modernizacja zakładu do takiego poziomu, by z tego dobrego mleka wyprodukować dobry towar. Trzecim krokiem jest promowanie produktu, na poziomie zapewniającym zadawalający zbyt.
Z Siedlec pochodzi też "superprodukt 2002" – śmietana jogurtowa. Wystawcy podkreślali, że jakość polskich wyrobów mleczarskich znacznie się poprawiła i dorównuje wyrobom europejskim. Zwracano jednak uwagę na słabą stronę polskiego przetwórstwa mleczarskiego. Jest nią marketing produktów. Zaledwie kilka polskich mleczarni eksportuje swoje wyroby na unijne rynki.