Canadean: Globalny rynek sera w górę. Do 2019 roku o prawie 10%
16 lipca 2015
Analitycy agencji badawczej Canadean wskazują, że rynek światowy serów rośnie dzięki rynkom wschodzącym tj. Brazylia, gdzie konsumpcja ma wzrosnąć trzykrotnie w ciągu dekady. Wartość całego rynku serów na świecie wyniosła 216,3 mld USD w 2014 roku. Przewiduje się jednak, że do 2019 roku ta wartość wzrośnie do 237,2 mld USD (wzrost o 10%). Co ciekawe i znaczące, rynek globalny serów jest rozdrobniony: pięć największych marek ma niespełna 10% rynku.
Największymi markami serowymi pod względem wartości sprzedaży są: Kraft, Philadelphia, President, Sargento i Galbani. W Polsce działają trzy z nich: Philadelphia, President i Galbani. Produkty pierwszej marki dystrybuuje Zott Polska, dwie pozostałe są własnością Grupy Lactalis, największej firmy mleczarskiej na świecie.
– Wraz ze wzrostem konkurencji, najlepsi gracze na rynku budują unikalne strategie, uwzględniające cechy i zastosowania produktów, aby odróżnić się od innych marek – mówi Dhara Badiani, analityk Canadean.
Wzrost populacji w krajach tj. Brazylia, Chiny i Indie, które dysponują rosnącym dochodem rozporządzalnym, oznacza też wzrost wydatków na produkty przetworzone. Pizza, makaron i kanapki stają się coraz popularniejsze. Czynnikiem potęgującym ten wzrost jest rosnąca popularność sieci handlowych, zwłaszcza formatu hiper- i supermarketów na rynkach wschodzących. W nich zaś znajdziemy szeroką ofertę serów.
Canadean podaje przykład Brazylii, gdzie spożycie per capita wynosiło w 2009 roku 3,4 kg. W 2014 roku osiągnęło 5,4 kg per capita. W 2019 roku ma to być już 8,6 kg. Już dziś Brazylia jest piątym konsumentem serów na świecie, a osiągnąć ma poziom Francji!