Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.
Ustawa ureguluje funkcjonowanie obecnego doradztwa rolniczego, które działając w różnych strukturach organizacyjnych i prawnych nie było w pełni efektywne i w satysfakcjonujący sposób nie realizowało celów, do których zostało powołane. Ma dostosować doradztwo rolnicze w procesie przekształceń polskiego rolnictwa i obszarów wiejskich w okresie akcesji Polski do UE i po przystąpieniu naszego kraju do tej organizacji.
W projekcie ustawy przewidziano utworzenie jednostek doradztwa rolniczego, jako wyspecjalizowanych państwowych jednostek budżetowych, które będą wspomagać realizację polityki państwa w zakresie wspierania rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. Będą to: Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie, które będzie nadzorowane przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i realizować zadania na rzecz wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego oraz 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, których terytorialny zakres działania obejmie dane województwo - mają podlegać wojewodom,
Zlikwidowane zostaną oddziały Krajowego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i
Obszarów Wiejskich w Poznaniu i Krakowie oraz Regionalne Centra Doradztwa
Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich we Wrocławiu, Przysieku, Płońsku,
Radomiu, Starym Polu, Barzkowicach i Częstochowie.
Rozwiązania zaproponowane
w projekcie ustawy mają zapewnić bezpłatne, powszechne i ogólnodostępne
doradztwo rolnikom i mieszkańcom obszarów wiejskich. Do zadań wojewódzkich
ośrodków doradztwa rolniczego zaliczyć należy m.in.:
W projekcie ustawy założono, że przy jednostce doradztwa rolniczego zostanie powołana Rada Społeczna Doradztwa Rolniczego. Będzie ona organem opiniodawczo-doradczym dyrektora jednostki doradztwa rolniczego. Rada będzie obradować dwa razy w roku.
W projekcie ustawy przewidziano, że działalność Centrum Doradztwa Rolniczego będzie finansowana z budżetu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi natomiast działalność wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego - z budżetów wojewodów. Wdrożenie przepisów ustawy nie spowoduje żadnych skutków finansowych dla budżetu państwa. Konieczne będą jedynie zmiany w klasyfikacji wydatków budżetowych.
Ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów zaakceptowała sektorowy program operacyjny "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006".
Sektorowy program operacyjny "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" jest pierwszym programem operacyjnym dla tego sektora gospodarczego w Polsce. Zakres działania programu obejmuje rybołówstwo morskie, rybactwo śródlądowe i przetwórstwo rybne.
Generalnym celem polskiej polityki rybackiej jest: racjonalna gospodarka żywymi zasobami wód i poprawa efektywności sektora rybackiego oraz podniesienie konkurencyjności polskiego rybactwa i przetwórstwa rybnego. Produkty rybołówstwa oraz chowu i hodowli ryb oraz produkty przetwórstwa powinny odpowiadać zapotrzebowaniu rynku krajowego pod względem ceny i jakości oraz powinny być konkurencyjne na rynkach zagranicznych.
Cele szczegółowe polityki rybackiej
Rybołówstwo
morskie:
modernizacja i odnowa floty;
cele szczegółowe dla portów rybackich:
Rybactwo śródlądowe:
Przetwórstwo i rynek rybny:
Priorytety i działania:
1. Dostosowanie nakładu połowowego do
zasobów
2. Odnowa i modernizacja floty rybackiej
3. Ochrona i rozwój zasobów wodnych, chów i hodowla ryb, rybacka
infrastruktura portowa, przetwórstwo i rynek rybny, rybołówstwo śródlądowe
4. Inne działania
5. Pomoc techniczna
Oczekiwane efekty realizacji programu
Wdrożenie programu
umożliwi wycofanie 30-40 procent statków rybackich, przyczyniając się
jednocześnie do podniesienia rentowności pozostałej części floty poprzez
modernizację będących w eksploatacji statków rybackich i dostęp do większych
kwot połowowych.
Jednocześnie zakłada się, że w wyniku działań
społeczno-ekonomicznych trwale wycofa się z zawodu rybaka od 2000 do 2500 osób.
Zastosowane nowe rozwiązania w konstrukcjach narzędzi połowowych (proekologiczne i selektywne włoki semipelagiczne) umożliwią racjonalniejsze gospodarowanie zasobami i zmniejszą presję rybołówstwa na środowisko morskie.
Efektem zdrażania programu będzie podniesienie świadomości społeczności nadmorskich i integracja strefy przybrzeżnej, a także stworzenie podstaw finansowo-prawnych dla wypoczynku nadmorskiego oraz popularyzacji wędkarstwa morskiego i obsługi ruchu turystycznego, jako miejsca pracy dla rybaków odchodzących z zawodu.
W zakresie rybactwa śródlądowego nastąpi udrożnienie 10 rzek o istotnym znaczeniu dla śródlądowej i morskiej gospodarki rybackiej, co poprawi równowagę i różnorodność biologiczną środowiska wodnego oraz stabilność przyrodniczych podstaw wykorzystania produkcyjnych możliwości wód. Spodziewany jest wzrost liczby śródlądowych gospodarstw rybackich, które dostosowały warunki prowadzenia gospodarki do wymogów sanitarno-weterynaryjnych (300) oraz ochrony środowiska (250). Wzrost ten przyczyni się do poprawy jakości produktów rybactwa oraz stanu środowiska, z którego korzystają gospodarstwa rybackie. Przewidywany jest wzrost liczby gospodarstw, które wdrożyły technikę i technologię chowu i hodowli ryb z gatunków poszukiwanych na rynku w celach konsumpcyjnych i zarybieniowych (200). Wprowadzenie nowych technik i technologii chowu i hodowli ryb poprawi konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną rybactwa śródlądowego. Poprawie ulegną też warunki pracy.
W zakresie przetwórstwa rybnego i marketingu: około 200 zakładów przetwórczych i magazynów zostanie objętych pomocą, co w efekcie pozwoli na częściowe rozwiązanie problemów sektora, związanych ze standardami sanitarno-weterynaryjnymi, podniesieniem konkurencyjności oraz zwiększy spożycie ryb i produktów rybnych do roku 2006 do ok. 8 kg ryb rocznie na jednego mieszkańca.
* * *