Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Stacja Mrozy – efekt ISPA

3 czerwca 2003

Prezes Zarządu PKP PLK SA  Tadeusz Augustowski i John O'Rourke z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce odwiedzili zmodernizowaną stację w Mrozach i sprawdzili przebieg prac na modernizowanym odcinku linii kolejowej E 20 Mińsk Mazowiecki-Siedlce.

Projekt współfinansowany jest z funduszu ISPA, a na celu ma usprawnienie transportu kolejowego w Korytarzu Transeuropejskim Berlin-Moskwa. Kolejny projekt przewidziany w tym korytarzu obejmie modernizację odcinka Siedlce-Terespol, a wartość jego współfinansowania z programu ISPA wynosi maksymalnie 139 mln euro.

Modernizacja odcinka Mińsk Mazowiecki-Siedlce o długości 52 km i przystosowanie go do prędkości 160 km/godz. pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Oprócz modernizacji stacji Mrozy na ten projekt składa się również modernizacja urządzeń zasilania i podstacji trakcyjnych, modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz instalacja urządzeń zdalnego sterowania.

Całkowity kwalifikowany koszt modernizacji wynosi 124,6 mln euro. Kontrakty są współfinansowane w 75 proc. ze środków ISPA i w 25 proc. z budżetu państwa. Wkład programu ISPA w przypadku odcinka Mińsk MazowieckiSiedlce wynosi 93,5 mln euro. Prace na tym odcinku mają zostać zakończone przed końcem  2004 roku.

Ponadto linia kolejowa E 20 korzysta także z pomocy finansowej z funduszu Phare. Zmodernizowano już pięć stacji kolejowych na odcinku KunowiceWarszawa i dwie na odcinku WarszawaMińsk Mazowiecki, a także przejścia graniczne Kunowice-Frankfurt. W ramach programu Phare 2001 ma zostać zrealizowana modernizacja przejścia granicznego Terespol-Brześć.

Program ISPA jest jednym z trzech (obok Phare i SAPARD) programów pomocy finansowej Unii Europejskiej dla 10 państw Europy Środkowo-Wschodniej przystępujących obecnie do UE. Finansuje on duże projekty infrastrukturalne z dziedziny ochrony środowiska i transportu.

Wartość programu ISPA dla Polski to 1,4 mld euro w latach 2000-2004, z czego na projekty transportowe przypada około 700 mln euro. Realizacja projektów ma służyć integracji infrastruktury transportowej Polski z tzw. sieciami transeuropejskimi Unii Europejskiej (TEN).

Projekty kwalifikujące się do ISPA muszą być zlokalizowane na szlakach komunikacyjnych o znaczeniu międzynarodowym, które po przystąpieniu Polski do UE staną się częścią TEN.

Wiele przedsięwzięć kolejowych w Polsce zrealizowano również z funduszy programu Phare. Dzięki 131 mln euro zainwestowanym od 1993 roku modernizowano przejścia graniczne i linie kolejowe o międzynarodowym znaczeniu.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę