Prezes Zarządu PKP PLK SA Tadeusz Augustowski i John O'Rourke z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce odwiedzili zmodernizowaną stację w Mrozach i sprawdzili przebieg prac na modernizowanym odcinku linii kolejowej E 20 Mińsk Mazowiecki-Siedlce.
Projekt współfinansowany jest z funduszu ISPA, a na celu ma usprawnienie
transportu kolejowego w Korytarzu Transeuropejskim Berlin-Moskwa. Kolejny
projekt przewidziany w tym korytarzu obejmie modernizację odcinka
Siedlce-Terespol, a wartość jego współfinansowania z programu ISPA wynosi
maksymalnie 139 mln euro.
Modernizacja odcinka Mińsk Mazowiecki-Siedlce o
długości 52 km i przystosowanie go do prędkości 160 km/godz. pozwoli skrócić
czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Oprócz modernizacji stacji
Mrozy na ten projekt składa się również modernizacja urządzeń zasilania i
podstacji trakcyjnych, modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz instalacja
urządzeń zdalnego sterowania.
Całkowity kwalifikowany koszt modernizacji
wynosi 124,6 mln euro. Kontrakty są współfinansowane w 75 proc. ze środków ISPA
i w 25 proc. z budżetu państwa. Wkład programu ISPA w przypadku odcinka Mińsk
MazowieckiSiedlce wynosi 93,5 mln euro. Prace na tym odcinku mają zostać
zakończone przed końcem 2004 roku.
Ponadto linia kolejowa E 20
korzysta także z pomocy finansowej z funduszu Phare. Zmodernizowano już pięć
stacji kolejowych na odcinku KunowiceWarszawa i dwie na odcinku WarszawaMińsk
Mazowiecki, a także przejścia graniczne Kunowice-Frankfurt. W ramach programu
Phare 2001 ma zostać zrealizowana modernizacja przejścia granicznego
Terespol-Brześć.
Program ISPA jest jednym z trzech (obok Phare i SAPARD)
programów pomocy finansowej Unii Europejskiej dla 10 państw Europy
Środkowo-Wschodniej przystępujących obecnie do UE. Finansuje on duże projekty
infrastrukturalne z dziedziny ochrony środowiska i transportu.
Wartość
programu ISPA dla Polski to 1,4 mld euro w latach 2000-2004, z czego na projekty
transportowe przypada około 700 mln euro. Realizacja projektów ma służyć
integracji infrastruktury transportowej Polski z tzw. sieciami transeuropejskimi
Unii Europejskiej (TEN).
Projekty kwalifikujące się do ISPA muszą być
zlokalizowane na szlakach komunikacyjnych o znaczeniu międzynarodowym, które po
przystąpieniu Polski do UE staną się częścią TEN.
Wiele przedsięwzięć
kolejowych w Polsce zrealizowano również z funduszy programu Phare. Dzięki 131
mln euro zainwestowanym od 1993 roku modernizowano przejścia graniczne i linie
kolejowe o międzynarodowym znaczeniu.