MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Słownik Unii Europejskiej – O

19 czerwca 2002

OBSZARY NEGOCJACYJNE – Komisja Europejska dokonała podziału tematycznego negocjacji według następujących 31 obszarów negocjacyjnych: l. "Swobodny przepływ towarów", 2. "Swobodny przepływ osób", 3. "Swoboda świadczenia usług", 4. "Swobodny przepływ kapitału". 5. "Prawo spółek", 6. "Polityka konkurencji", 7. "Rolnictwo", 8. "Rybołówstwo", 9. "Polityka transportowa", 10. "Podatki", 11. "Unia Gospodarcza i Walutowa", 12. "Statystyka", 13. "Polityka społeczna i zatrudnienie", 14. "Energia", 15. "Polityka przemysłowa", 16. "Małe i średnie przedsiębiorstwa", 17. "Nauka i badania", 18. "Edukacja, kształcenie i młodzież", 19. "Telekomunikacja i technologie informacyjne", 20. "Kultura i polityka audiowizualna", 21. "Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych", 22. "Środowisko", 23. "Ochrona konsumentów i zdrowia", 24. "Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne", 25. "Unia celna", 26. "Stosunki zewnętrzne", 27. "Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa", 28. "Kontrola finansowa", 29. "Finanse i budżet", 30. "Instytucje", 31. "Inne". Według powyższych obszarów negocjacyjnych dokonywany jest również przegląd prawa, któremu nie podlegały jedynie dwa ostatnie obszary ("Instytucje", "Inne").

OBYWATELSTWO UNII EUROPEJSKIEJ – zgodnie z artykułem 8 " Traktatu o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest również obywatelem Unii Europejskiej i cieszy się prawami z tego wynikającymi: prawem do swobodnego poruszania się i mieszkania w UE; prawem do głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych oraz europejskich; prawem do ochrony przez placówki konsularne i dyplomatyczne państw członkowskich UE w państwach trzecich. Obywatele UE mają prawo odwołania się do swojego rzecznika Ombudsmana – z zażaleniami co do funkcjonowania administracji UE.

OCENA WPŁYWU (ang.: IMPACT ASSESSMENT) – metoda szacowania skutków regulacji prawnych dla podmiotów gospodarczych, gospodarki państwa oraz konsumentów. Przeprowadzenie oceny wpływu pozwala na uzyskanie informacji o ogólnym bilansie kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem nowego aktu prawa dla poszczególnych typów przedsiębiorstw czy branż oraz dla całych sektorów gospodarki. Pozwala to na określenie ekonomicznej zasadności wprowadzenia regulacji, a także na wybór najlepszego sposobu realizacji założonego w niej celu.

OFICJALNE JĘZYKI UNII EUROPEJSKIEJ – w Unii Europejskiej, zgodnie z rozporządzeniem Rady Unii Europejskiej, obowiązuje 11 oficjalnych języków, które posiadają równy status: duński, holenderski, angielski, fiński, francuski, niemiecki, grecki, włoski, portugalski, hiszpański i szwedzki.

OKRES PRZEJŚCIOWY – okres, podczas którego nowy członek Unii Europejskiej jest tymczasowo wyłączony spod obowiązywania pewnych elementów prawodawstwa Unii. Po upływie tego okresu postanowienia dorobku prawnego Wspólnot zaczynają obowiązywać w całej rozciągłości. Chodzi najczęściej o sytuację, w której przyjęcie danego aktu prawa jest z natury rzeczy procesem złożonym i długotrwałym, lub kiedy wiąże się z dużymi kosztami dla kandydata lub dla Unii. Okres przejściowy rozpoczyna się w momencie przystąpienia kandydata do Unii Europejskiej.

OMBUDSMAN – mianowany przez Parlament Europejski rzecznik praw obywatelskich Unii Europejskiej badający skargi obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie działalności instytucji i agend Unii Europejskiej.

OPENING STATEMENT – patrz OŚWIADCZENIE WSTĘPNE

OPINIA (fr.: AVIS) – jeden z elementów procedury akcesyjnej przygotowywany przez Komisję Europejską, stanowiący dla Rady Europejskiej formę rekomendacji do rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych. Opinia dotyczy wszystkich aspektów gospodarczych, życia społecznego i polityki. W dniu 16 lipca 1997 roku Komisja Europejska przedstawiła Radzie Unii Europejskiej oraz Parlamentowi Europejskiemu Opinie na temat stanu przygotowań państw kandydujących do członkostwa w UE (w tym Opinię Komisji Europejskiej w sprawie wniosku Polski o członkostwo w UE), rekomendując rozpoczęcie negocjacji z 6 państwami, w tym z Polską. Dokument poświęcony Polsce zawiera opis transformacji systemowej, głębokich reform gospodarczych i osiągnięcie znaczącego wzrostu gospodarczego, postępu społecznego oraz wyraźnego zbliżenia do standardów europejskich, wskazując jednocześnie na dziedziny wymagające dalszych reform.

OPINIA KOŃCOWA KOMISJI EUROPEJSKEJ – w momencie zamknięcia negocjacji Komisja wyraża swoją opinię na temat Traktatu Akcesyjnego. Opinia ta nie jest jednak wiążąca dla Rady Unii Europejskiej.

OPT OUT – patrz DEROGACJA TRWAŁA

OŚWIADCZENIE WSTĘPNE (ang.: OPENING STATEMENT) –  wystąpienie na otwarcie negocjacji Polski o członkostwo w Unii Europejskiej to dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu  24 marca 1998 roku, wygłoszony przez Ministra Spraw Zagranicznych RP Bronisława Geremka na spotkaniu ministrów spraw zagranicznych państw kandydujących do członkostwa w UE z Radą do Spraw Ogólnych UE w Brukseli w dniu 31 marca 1998 roku. Wraz z Oświadczeniem wstępnym UE otworzyło ono Międzyrządową Konferencję Akcesyjną w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

 


   A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z




POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę