Zmiany, które mają przyczynić się do tego, by z programu Sapard korzystało więcej rolników i zakładów rolno-spożywczych, dotyczą właściwie wszystkich działań, objętych programem.
W działaniu pierwszym obejmującym "Poprawę przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych", wprowadzono jednolity poziom finansowania na poziomie 50% kosztów kwalifikowanych, bez podziału na kategorie inwestycji.
W działaniu drugim, obejmującym "Inwestycje w gospodarstwach rolnych" podwyższono górne limity produkcji mleka z 350 tys. l/rok do 550 tys. l/rok i trzody chlewnej – z 250 na 600 stanowisk. Limity te stanowią jeden z warunków uzyskania pomocy finansowej z Sapardu. Jednocześnie podwyższono limity pomocy finansowej:
W działaniu drugim i czwartym "Inwestycje w gospodarstwach rolnych" oraz "Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" dopuszczono do udziału w Sapardzie rolników ubezpieczonych poza KRUS.
Komisja Europejska rozpatruje polski wniosek o ujęcie zakupu ciągników na liście wszystkich kosztów programu Sapard. Podczas posiedzenia Komitetu Monitorującego w grudniu ubiegłego roku ustalono z przedstawicielami Komisji Europejskiej, że finansowanie zakupu ciągników w działaniach, dotyczących "Restrukturyzacji produkcji mleka" i "Modernizacji gospodarstw specjalizujących się w produkcji zwierząt rzeźnych", możliwe będzie po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską modyfikacji listy kosztów kwalifikowanych. Obecnie możliwe jest ujęcie zakupu ciągnika w kosztach dotyczących "Zwiększenia różnorodności produkcji gospodarstw rolnych".
W połowie 2003 roku rolnicy będą mogli składać wnioski w ramach czwartego działania, które wejdzie w skład programu Sapard. Będzie to "Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich". Obecnie prowadzone są prace w zakresie audytu zewnętrznego.
W ostatnim czasie podjęto działania, które mają umożliwić wydłużenie terminów realizacji przedsięwzięć w ramach Programu Sapard. Będzie to możliwe dzięki późniejszemu terminowi składania wniosków o płatności w ramach Rocznych Umów Finansowych 2000 i 2001 (RUF). Szansa na wydłużenie terminów realizacji przedsięwzięć pojawiła się po wydaniu przez Komisję Europejską nowego rozporządzenia, w którym zmieniono termin wygasania zobowiązań KE w ramach Rocznych Umów Finansowych 2000 i 2001 odpowiednio do końca 2004 i 2005 roku. Przepisy te zostaną ujęte w Rocznej Umowie Finansowej na 2003 rok, której podpisanie ma nastąpić do czerwca 2003 roku.
Po podpisaniu umowy oddziały regionalne ARiMR będą mogły rozpocząć przyjmowanie od beneficjentów Programu propozycji zmian do umów, dotyczących przedłużenia okresu realizacji inwestycji. Po dokonaniu przez oddział regionalny oceny proponowanych zmian możliwe będzie podpisanie aneksu do umowy z beneficjentem Programu. Przedłużenie terminu realizacji inwestycji i złożenia wniosku o płatność na termin późniejszy niż 10 sierpnia 2003 roku powinno wynikać jedynie z uzasadnionych trudności po stronie beneficjenta w dotrzymaniu dotychczasowego terminu zakończenia realizacji inwestycji i złożenia wniosku o płatność z RUF 2000 lub 2001.