MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Relacja z posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego w dn. 26 i 28 maja 2015 r.(ciąg dalszy)

2 czerwca 2015

W dniach 26 i 28 maja miało miejsce kolejne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego pod przewodnictwem europosła Czesława Siekierskiego. Poniżej prezentujemy krótkie sprawozdanie z tego posiedzenia w podziale na punkty, które były przedmiotem porządku dziennego.

Wymiana poglądów z brazylijską Minister Rolnictwa, Zwierząt i Zasobów Żywności Katią Abreu
26 maj 2015, pierwszym punktem popołudniowego posiedzenia Komisji Rolnictwa Parlamentu Europejskiego było wystąpienie oraz dyskusja z brazylijską Minister Rolnictwa, Hodowli Zwierząt i zasobów Żywności, Panią Katią Abreu. Minister przedstawiła cechy charakterystyczne oraz strukturę rolnictwa w swoim kraju oraz podkreśliła dokonania Brazylii w walce z likwidacją ubóstwa.

W wystąpieniu poruszone zostały również kwestie związane ze wzrostem produkcji rolnej w Brazylii oraz rozwojem wdrażania w tym kraju norm środowiskowych, szczególnie celem ochrony lasów tropikalnych dorzecza Amazonki. W Brazylii niektóre sektory nie są jeszcze gotowe na podjęcie wymiany międzynarodowej, zatem większe otwarcie na rynek światowy powinno następować stopniowo. W przypadku organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO), Brazylii na przestrzeni ostatnich 15 lat znacznie zwiększyła ich wykorzystanie, zaznaczyła jednak, że nie są one stosowane przez wszystkich producentów, gdyż niektórzy chcą sprzedawać swoje produkty na rynku UE.

W wystąpieniu Pani Minister znalazły się również pewne informacje odnośnie znanego brazylijskiego programu "Zero Głodu" wyjaśniając, że niebywała skuteczność tej operacji wynikała z przeprowadzenia wielu działań na różnych płaszczyznach iw różnych dziedzinach. Ważne były tu działania fiskalne, podatkowe oraz instrumenty zwalczania ubóstwa i inflacji, udzielanie pomocy technicznej, wsparcie zawodowe, czy zachęcanie do tworzenia grup producentów.

Przewodniczący posiedzeniu Poseł Czesław Siekierski podkreślił znaczenie oraz pozycję na rynkach globalnych, jakie zajmuje rolnictwo tak istotnych graczy, jak UE i Brazylia. Zwrócił również uwagę na to, że wraz z postępującymi procesami globalizacyjnymi, uwspólnotowieniem WPR w Unii oraz ogólnym uwspólnotowieniem na świecie w ramach WTO i różnego rodzaju porozumień, coraz większego znaczenia nabiera wspólna, globalna odpowiedzialność za zasoby.





Produkcja ekologiczna i znakowanie produktów ekologicznych, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr XXX/XXX [rozporządzenie o kontrolach urzędowych] i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007
W następstwie szeroko zakrojonych konsultacji ze sprawozdawcami-cieniami, Komisją, Prezydencją łotewską oraz zainteresowanymi stronami, sprawozdawca z ramienia Komisji Rolnictwa (AGRI) Parlamentu Europejskiego, Pan Martin Häusling, ukończył projekt swojego sprawozdania, nad którym dyskusję podjęto podczas posiedzenia AGRI w dniu 26 maja 2015. Kolejne dyskusje poświęcone temu zagadnieniu znajdą się w porządku dziennym kolejnych posiedzeń celem dalszej wymiany poglądów oraz omówienie poprawek złożonych przez posłów w terminie do 12 czerwca 2015.

Posłowie zabierający głos podczas posiedzenia zwracali uwagę na znaczenie tego zagadnienia oraz potrzeby dalszego wspierania rozwoju sektora produkcji ekologicznej. Oczekiwania konsumentów zmieniają się i zwiększają, niezwykle istotne jest zatem zapewnienie im dostępu do zdrowych, smacznych i spełniających wysokie standardy i normy bezpieczeństwa produktów. Warto również odnotować, że znacznego postępu w pracach and ustawodawstwem dotyczącym produkcji ekologicznej dokonano w trakcie Prezydencji łotewskiej, do czego przyczyniło się również zaangażowanie ze strony Komisji Europejskiej oraz Rady.

Klauzula ochronna i mechanizm przeciwdziałający obchodzeniu ceł, umożliwiające tymczasowe zawieszenie preferencji taryfowych zawartych w Układzie o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony.

Wniosek ten dotyczy uwzględnienia w prawodawstwie UE klauzuli ochronnej oraz mechanizmu przeciwdziałającego obchodzeniu ceł przewidzianych w ramach podpisanej 24 czerwca 2014 roku umowy stowarzyszeniowej między UE i Mołdawią. Wiodącą Komisją Parlamentu Europejskiego jest w tej sprawie Komisja ds. Handlu Międzynarodowego (INTA), a Komisja Rolnictwa jest komisją opiniodawczą. Niniejsza kwestia dotyczy propozycji ze strony Komisji Europejskiej, aby włączyć do dorobku prawnego UE konkretne aspekty, które były zapisane w porozumieniu o wolnym handlu.

Zgodnie z wyjaśnieniami odnośnie ram prawnych, przedstawionymi podczas posiedzenia przez przedstawicieli Komisji Europejskiej, w ujęciu ogólnym, umowy o wolnym handlu zawierają przeważnie pewne klauzule ochronne, lub inne podobne mechanizmy. W związku z tym, potrzebne są również instrumenty prawne, które pozwalałyby na wdrażanie tych mechanizmów, określające również warunki, w jakich klauzule mogłyby być stosowane, konieczne procedury z tym związane oraz sam sposób podejmowania decyzji.
Porozumienie z Republiką Mołdawii zawiera dwustronną klauzulę ochronną oraz mechanizm przeciwdziałający obchodzeniu ceł w przypadku niektórych produktów rolnych i przetworzonych produktów rolnych. Przedstawiciel Komisji Europejskiej zaznaczył również, że proponowane przez Komisję dokumenty opierają się na rozwiązaniach przyjętych w przypadku podobnych porozumień z Koreą czy Ameryką Środkową.

Dwustronna klauzula ochronna pozwala na przywrócenie wcześniejszego poziomu ceł lub zawieszenie dalszej liberalizacji w handlu miedzy stronami w sytuacji, kiedy zbyt nagły wzrost importu (spowodowany właśnie liberalizacją handlu) byłby szkodliwy i przynosił zbyt wielkie straty po stronie producentów w UE. Mechanizm ten umożliwia zatem tymczasowe wsparcie unijnego przemysłu i rolników, dając im czas, aby mogli dostosować się do skutków liberalizacji handlu.

Wprowadzenie mechanizmu przeciwdziałającego obchodzeniu ceł, umożliwiającego tymczasowe zawieszenie preferencji taryfowych zawartych w Układzie o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony.

Zgodnie z przedstawionymi podczas posiedzenia wyjaśnieniami ze strony Komisji Europejskiej, zawarty w porozumieniu z Gruzją mechanizm przeciwdziałający obchodzeniu ceł na produkty rolne i przetworzone produkty rolne ma na celu umożliwienie, w uzasadnionych przypadkach, zawieszenia preferencyjnych ceł. Mogą one być zawieszone na okres maksymalnie 6 miesięcy, jeśli partnerzy handlowi nie są w stanie wykazać, że importowany towar pochodzi z ich terytorium.

Mechanizm ten wprowadzono aby uniknąć ryzyka obchodzenia ceł, kiedy na teren UE wwożone są towary nie pochodzące, w tym wypadku, z Gruzji, a jedynie przez jej teren przewożone, i wykorzystujące taryfy preferencyjne. Mechanizm tego typu został po raz pierwszy włączony do jakiegokolwiek porozumienia o wolnym handlu, z uwagi na przedstawione wyżej uzasadnienie ze strony Komisji.

Z perspektywy Komisji Europejskiej, szybko rozpoczęto poszukiwania nowych rynków zbytu owoców, warzyw, produktów mleczarskich oraz mięsnych. Komisja jest zadowolona z wyników tych działań, udało się bowiem otworzyć nowe rynki zbytu. Dzięki inicjatywom ze strony Dyrekcji Generalnej ds. Handlu oraz Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności, Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa była w stanie podjąć działania ukierunkowane na eksport. W przypadku jabłek, skupiono się głównie na Brazylii oraz USA, a nawet Bliski Wschód.

Mimo to, ceny znalazły się na poziomie niższym w latach poprzednich, szczególnie w przypadku jabłek. Zdaniem Komisji, że w roku 2014 sytuacja była bardziej specyficzna, bo wiele regionów miało szczególną sytuację w zakresie zbiorów, gdzie prowadzona jest produkcja naprzemienna. Należy również pamiętać, że niektóre kraje doznały większego uszczerbku niż inne, szczególnie te, dla których Rosja jest istotnym partnerem handlowym, większym nawet od innych Państw Członkowskich. Warto również zaznaczyć, że spożycie wewnątrz UE mogłoby być większe, a spożycie owoców i warzyw spada, dlatego ważne są też działania nastawione na ich promocję.






POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę