Przedmiotem regulacji są między innymi pszenica, jęczmień, owies, kukurydza, gryka, proso, pszenica durum a ponadto mąka pszenna i żytnia.
Stosuje się tylko cenę interwencyjną. Cena interwencyjna wyznacza minimalny poziom ceny dla rynku wewnętrznego. Po tej cenie skupowane jest przez państwowe organizacje interwencyjne oferowane zboże we wszystkich miejscach, gdzie prowadzony jest skup interwencyjny. Cena skupu jest w istocie niższa od ceny interwencyjnej (pomniejszają ją koszty transportu i opóźnienia w płatnościach, sięgające 30-35 dni). Cena skupu zależy także od jakości zboża. Zboże nie spełniające standardów jakościowych nie jest skupowane i producent zmuszony jest sprzedać je na wolnym rynku po znacznie niższej cenie.
Skupem interwencyjnym objęte są: pszenica konsumpcyjna, kukurydza, jęczmień,
sorgo. Do zakupu całej oferowanej podaży zboża zobowiązane są agencje interwencyjne,
jeśli zboża spełniają wymagania standardów jakości. Zakupy interwencyjne mają
pomóc tym rolnikom, którzy na wolnym rynku nie zdołali uzyskać ceny wyższej
od ceny interwencyjnej.
Cena interwencyjna zwiększana jest w okresie listopad - maj co miesiąc o dopłaty,
aby zrekompensować koszty magazynowania oraz zapewnić stałe dostawy zbóż na
rynek.
Minimalna dostawa do punktu skupu wynosi 100 t (10 t dla pszenicy durum). Zboże nie spełniające wymagań jakościowych nie jest skupowane wcale i musi być sprzedawane poza systemem interwencji.
Służy temu odłogowanie gruntów uprawnych, które jest warunkiem
otrzymania dotacji wyrównawczych przez producentów komercyjnych wytwarzających
ponad 92 tony. Drobni producenci nie są objęci obowiązkiem odłogowania gruntów
i nie jest to warunkiem otrzymywania dotacji wyrównawczych.
Stosuje się cztery formy odłogowania:
Odłogowanie prowadzi do odłączenia z użytkowania rolniczego gruntów marginalnych ( zbędnych do uprawy z punktu widzenia zaspokojenia popytu), przy czym gospodarstwa słabsze ekonomicznie poprawiają dzięki dotacjom wyrównawczym swoją pozycję względem gospodarstw silniejszych.
Dotację wyrównawczą zwaną także płatnością kompensacyjną, otrzymują producenci
komercyjni (ponad 92 tony) pod warunkiem odłogowania gruntów.
Stosowane są wobec nich dwa rodzaje dotacji:
Ponieważ dotacja wyrównawcza, którą otrzymują zarówno producenci komercyjni, jak i producenci drobnotowarowi, ma skompensować obniżkę ceny skupu wprowadzoną przez Wspólną Politykę Rolną, oblicza się tę dotację jako różnice ceny sprzed reformy i ceny docelowej (w okresie 1993/94 - 1995/96) przemnożoną przez przeciętny plon w okresie bazowym w danym regionie. Różnica między przeciętną ceną skupu a ceną docelową wynosiła:
i w tym wyrażała się stopniowa obniżka wspólnorynkowej ceny zboża (w połowie
roku 1995/96 ceny zboża w UE były niższe od cen światowych).
Dotacje za obszar odłogowany są również zróżnicowane regionalnie i stanowiły
w odpowiednich latach (1994/95 i 1995/96) iloczyn 45 ECU / t i 57 ECU / t oraz
plonów w okresie bazowym w danym regionie.
W niektórych zacofanych gospodarczo regionach Francji, Grecji, Hiszpanii,
Portugalii i Włoch płacone są dotacje uzupełniające producentom pszenicy
durum. W latach 1993/94 - 1995/96 dotacja uzupełniająca wynosiła 297 ECU /
ha.
W imporcie obowiązują kontyngenty taryfowe preferencyjnego dostępu do rynku
UE dla pszenicy i kukurydzy. Kontyngenty są stałe w całym okresie 1995 - 2000.
W kontyngencie cło na pszenicę wynosi 0% , a na kukurydzę maksymalnie 50 ECU
/ t.
Cło dla zbóż wspieranych przez Unię (pszenica konsumpcyjna, pszenica durum,
żyto, jęczmień, kukurydza, sorgo) obliczane jest na podstawie reprezentatywnej
ceny światowej w Rotterdamie (cena reprezentatywna ustalana jest na podstawie
cen zbóż na rynku amerykańskim oraz kosztów transportu z USA do Rotterdamu).
Cło obliczane jest jako różnica między ową ceną reprezentatywną a ceną interwencyjną
pomnożoną przez 1,55.
Ten sposób liczenia cła dla zbóż nie objętych kontyngentami obowiązuje na mocy
porozumienia między UE a USA (Blair House).
Najwyższy poziom ochrony celnej dotyczy pszenicy durum - 217,10 ECU / t (kukurydza
- 138,20 ECU / t, jęczmień - 136,30 ECU / t).
Specjalna klauzula ochronna, ustalona w GATT, ma w przyszłości zapobiec, aby
przy silnie malejących cenach światowych import nie wzrósł nadmiernie, zagrażając
zachwianiem poziomu cen w UE. Istnieje wówczas możliwość podniesienia odpowiednich
stawek celnych.
Eksport pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa i kukurydzy jest ustabilizowany, przy
czym wysokość dopłat ustalana jest co tydzień w drodze przetargów. Jeśli ustalona
jest maksymalna dopłata eksportowa, wówczas przetarg wygrywa ten, kto proponuje
dopłatę niższą lub równą dopłacie maksymalnej.
Obowiązują licencje eksportowe, które mogą być transferowane. Otrzymanie licencji
wymaga wpłacenia kaucji (20 ECU / t), która częściowo przepada, gdy nie dochodzi
do transakcji eksportowej.