Producenci owoców i warzyw mogą zrzeszać się w zespołach producenckich. Zespoły producenckie zobowiązano do utworzenia Funduszu Operacyjnego, umożliwiającego realizacje programów, których celem jest:
Ponadto celem tych programów jest:
Fundusz Operacyjny jest finansowany przede wszystkim ze składek członków zespołu producenckiego; wkład budżetu UE jest znikomy.
Celem interwencji jest ochrona producentów w okresach występowania nadwyżek.
Polega ona na wypłacaniu rekompensat (tzw. cen wycofania) z tytułu wycofania
owoców i warzyw z rynku, przy czym produkty te muszą spełniać odpowiednie wymagania
jakościowe.
W 1996 oku zapoczątkowano reformę systemu interwencji na tym rynku, która powodować
będzie między innymi coroczne obniżenie rekompensat. W ciągu 5 lat wysokość
rekompensat obniży się stopniowo do 60% (70% dla jabłek i gruszek) poziomu wyjściowego,
równego cenie ustalonej na sezon 1995/96 ( z wyjątkiem cytrusów). Reforma wprowadziła
limity wolumenu produktów objętych systemem rekompensat.
Za wypłacenie rekompensat odpowiedzialne są zespoły producenckie. Producenci nie należący do owych zespołów mogą ( za ich pośrednictwem) uzyskać rekompensaty, jednak o 10% niższe.
Regulowanie rynku tego produktu spoczywa przede wszystkim na zespołach producenckich, które interweniują, gdy:
Gdy natomiast cena spada poniżej interwencyjnej ceny wykupu, a także w okresie powrotu do poziomu ceny wycofania do regulacji rynku włączają się dodatkowo rządowe agencje.
Zespoły producenckie muszą wycofane produkty przeznaczyć na cele, które nie mogą zakłócać funkcjonowania rynku (dary, pomoc socjalna, dzieci szkolne, destylacja, spasanie, niszczenie). Koszty, które ponoszą w związku z tym zespoły producenckie refinansowane są przez budżet UE.
Stosowane są na wszystkich poziomach dystrybucji (od paczkowania u producenta aż po detal). Dotyczą: jakości, wielkości, etykietowania, prezentacji. Wyróżnia się trzy klasy: ekstra, I i II. Za kontrolę stosowania standardów handlowych odpowiedzialne są państwa członkowskie.
W imporcie stosowane są ceny wejścia. Na produkty importowane po cenach wejścia lub wyższych nakładane są jedynie cła ad valorem. Nieprzestrzeganie cen wejścia powoduje nakładanie dodatkowej opłaty importowej (ekwiwalentu taryfowego). Import po cenach znacznie niższych od cen wejścia powoduje nakładanie opłat karnych (maksymalnych ekwiwalentów taryfowych).
Ceny wejścia i ekwiwalenty taryfowe ustalono w ramach GATT i w okresie 6 lat
obowiązywania umowy zostaną one obniżone o 20%.
Od września 1996 roku wprowadzono dla niektórych szczególnie wrażliwych produktów
klauzulę ochronną (wg GATT), która pozwala w razie przekroczenia uprzednio ustalonych
ilości podniesienie o 1/3 i tak wysokiego cła. Produkty te (m.in. pomidory,
jabłka, gruszki, ogórki) w okresach objętych regulacją cen zostały ponadto objęte
obowiązkiem licencji przywozowych.
Subsydia eksportowe dotyczą: jabłek, cytryn, pomarańczy, brzoskwiń, nektarynek,
winogron konsumpcyjnych, pomidorów, niektórych orzechów.