Przedmiotem regulacji są nasiona rzepaku i słonecznika oraz fasola soi.
Zaczyna być stosowane ponownie w roku 1994/95. Wprowadzono system
maksymalnych gwarantowanych powierzchni, będących podstawą kontroli wielkości
produkcji. Powrót do regulacji produkcji spowodowała umowa Blair House pomiędzy
UE a USA, w której ustalono odrębny obszar bazowy dla oleistych (1995/96 -
5482 tys. ha). Przekroczenie obszaru bazowego obłożone jest karą w postaci
obniżenia dotacji wyrównawczej - o 1% za każde zwiększenie powierzchni
uprawy o 1% ponad powierzchnię bazową.
Producenci komercyjni (produkujący ponad 92 t) mogą otrzymać dotację pod
warunkiem odłogowania gruntów (wg zasad stosowanych względem zbóż). Na
gruntach odłogowanych można uprawiać rośliny oleiste na cele nieżywnościowe,
jednak produkcja jest limitowana (podaż produktów ubocznych przerobu oleistych
na konsumpcję lub na pasze nie może przekroczyć 1 mln t w ekwiwalencie śruty
sojowej).
Zamiast pośredniego subsydiowania producentów nasion oleistych (opartego o dotacje dla przemysłu oleistego), stosuje się system płatności odniesionych do powierzchni upraw, a więc bezpośrednie subsydiowanie producentów nasion roślin oleistych. Dotacje zróżnicowane są regionalnie.
Dotacja wyrównawcza przypadająca na jeden hektar obliczona jest w następujący sposób:
Każde państwo członkowskie dokonuje wyboru regionów, które następnie zatwierdza Komisja Unii Europejskiej.
Regulacje w imporcie i eksporcie
W imporcie stosowana jest stawka zerowa, zaś eksport nie jest subsydiowany.