Komisja Europejska zaakceptowała 11 programów promocji unijenj żywności poza granicami UE. Wspólnota przeznaczy na ten cel 17,8 miliona euro.
Państwa członkowskie przesłały do KE propozycje programów promujących unijną żywność w krajach trzecich. Komisja zaakceptowała 11 programów, zaproponowanych przez Niemcy, Grecję, Francję, Włochy, Cypr, Bułgarię, Hiszpanię i Irlandię. Wszystkie dotyczą promocji unijnej żywności w Rosji, Japonii, Chinach, Ameryce Południowej oraz na Ukrainie.
"Dostrzegam ogromny potencjał na rynkach państw trzecich, UE jest gotowa stawić czoła temu wyzwaniu", powiedziała Mariann Fischer Boel,, komisarz ds. rolnictwa.
KE pokryje 50% kosztów programów. Europejskie wino, owoce i warzywa, produkty rolnictwa ekologicznego, mięso, nabiał oraz produkty z chronionym oznaczeniem geograficznym zostaną objęte specjalnymi instrumentami promocji: kampanią informacyjną, reklamową i promocją. Środki przeznacozne będą też na uczestnictwo w targach i wystawach.
Państwa członkowskie muszą zgłosić do KE, w terminie do 30 czerwca 2009 roku, które programy promocyjne wybrały.