Promocja polskich produktów mleczarskich w Brukseli
22 maja 2015
Przedstawiciele instytucji UE, placówek dyplomatycznych oraz organizacji pozarządowych dyskutowali na temat aktualnej sytuacji i prognozach polskiego sektora mleczarskiego podczas Polskiego Mlecznego Śniadania zorganizowanego w dniu 19 maja w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE (SP RP przy UE), przez Polską Izbę Mleka i Wydział Rolnictwa i Rybactwa SP pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nadrzędnym celem spotkania była promocja polskich produktów mleczarskich na arenie międzynarodowej.
Zaproszenie do udziału w śniadaniu przyjęli m.in.: dyrektor generalny ds. rolnictwa w Komisji Europejskiej, Jerzy Plewa, przewodniczący Specjalnego Komitetu ds. Rolnictwa, dyrektor generalny Europejskiego Stowarzyszenia Mleczarskiego (EDA) Aleksander Anton.
Tematem przewodnim śniadania był twaróg – naturalny produkt wytwarzany z mleka popularny w Polsce, często niedoceniany i nieznany w Europie. Produkty na bazie, których zostały przygotowane potrawy oraz degustacja dostarczyły polskie mleczarnie: OSM Czarnków, OSM Łowicz, OSM Radomsko, Polmlek, Sertop, SM MLEKPOL.
Spotkanie poprowadził radca minister w SP RP przy UE Andrzej Babuchowski, który zaprezentował również technologię produkcji, walory oraz unikalne cechy białego sera. O aktualnej sytuacji i perspektywach rozwoju polskiego sektora mleczarskiego mówił zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych MRiRW Marian Borek. Przedstawił kluczowe dane dotyczące krajowego rynku oraz sektora mleczarskiego. Kierownik Działu Współpracy z Komisją Europejską Agencji Rynku Rolnego Paweł Zaręba zaprezentował ofertę polskich mleczarni oraz dane dotyczące polskiego handlu zagranicznego artykułami mleczarskimi.
Spotkanie zakończyła otwarta dyskusja. Goście biorący aktywny udział w dyskusji gratulowali organizatorom pomysłu na promocję polskiej żywności oraz tępa rozwoju i przemian polskiego sektora mleczarskiego. Zwracali również uwagę na dobrą jakość produktów mlecznych.
Pytania dotyczyły min. produkcji mleka organicznego w Polsce w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na ten produkt, zainteresowaniu polskich przetwórców rejestracją produktów mleczarskich na listę produktów tradycyjnych, związku pomiędzy niskimi cenami skupu mleka a wartościami dodatniego bilansu polskiego eksportu, innowacji wprowadzanych przez polskich przetwórców oraz krajowy sposób na ciągłe zwiększanie eksportu do krajów trzecich w tym min. Algierii gdzie trafia 30% eksportu odtłuszczonego mleka w proszku.