Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Promocja polskich produktów mleczarskich w Brukseli

22 maja 2015
Przedstawiciele instytucji UE, placówek dyplomatycznych oraz organizacji pozarządowych dyskutowali na temat aktualnej sytuacji i prognozach polskiego sektora mleczarskiego podczas Polskiego Mlecznego Śniadania zorganizowanego w dniu 19 maja w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE (SP RP przy UE), przez Polską Izbę Mleka i Wydział Rolnictwa i Rybactwa SP pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nadrzędnym celem spotkania była promocja polskich produktów mleczarskich na arenie międzynarodowej.


Zaproszenie do udziału w śniadaniu przyjęli m.in.: dyrektor generalny ds. rolnictwa w Komisji Europejskiej, Jerzy Plewa, przewodniczący Specjalnego Komitetu ds. Rolnictwa, dyrektor generalny Europejskiego Stowarzyszenia Mleczarskiego (EDA) Aleksander Anton.
Tematem przewodnim śniadania był twaróg – naturalny produkt wytwarzany z mleka popularny w Polsce, często niedoceniany i nieznany w Europie. Produkty na bazie, których zostały przygotowane potrawy oraz degustacja dostarczyły polskie mleczarnie: OSM Czarnków, OSM Łowicz, OSM Radomsko, Polmlek, Sertop, SM MLEKPOL.

Spotkanie poprowadził radca minister w SP RP przy UE Andrzej Babuchowski, który zaprezentował również technologię produkcji, walory oraz unikalne cechy białego sera. O aktualnej sytuacji i perspektywach rozwoju polskiego sektora mleczarskiego mówił zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych MRiRW Marian Borek. Przedstawił kluczowe dane dotyczące krajowego rynku oraz sektora mleczarskiego. Kierownik Działu Współpracy z Komisją Europejską Agencji Rynku Rolnego Paweł Zaręba zaprezentował ofertę polskich mleczarni oraz dane dotyczące polskiego handlu zagranicznego artykułami mleczarskimi.

Spotkanie zakończyła otwarta dyskusja. Goście biorący aktywny udział w dyskusji gratulowali organizatorom pomysłu na promocję polskiej żywności oraz tępa rozwoju i przemian polskiego sektora mleczarskiego. Zwracali również uwagę na dobrą jakość produktów mlecznych.
Pytania dotyczyły min. produkcji mleka organicznego w Polsce w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na ten produkt, zainteresowaniu polskich przetwórców rejestracją produktów mleczarskich na listę produktów tradycyjnych, związku pomiędzy niskimi cenami skupu mleka a wartościami dodatniego bilansu polskiego eksportu, innowacji wprowadzanych przez polskich przetwórców oraz krajowy sposób na ciągłe zwiększanie eksportu do krajów trzecich w tym min. Algierii gdzie trafia 30% eksportu odtłuszczonego mleka w proszku.

POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę