Na ostatnim posiedzeniu Rada Ministrów zaakceptowała Program promocji Polski w krajach członkowskich Unii Europejskiej w okresie ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego.
Głównym celem programu jest sprawne i szybkie doprowadzenie do ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej przez parlamenty narodowe państw członkowskich UE i Parlament Europejski. Działania na rzecz wspierania rozszerzenia Unii Europejskiej o Polskę jest od kilku lat priorytetem zagranicznych przedsięwzięć promocyjnych realizowanych przez polską dyplomację.
W programie założono, że po zakończeniu negocjacji akcesyjnych w 2002 roku, do końca I kwartału 2003 roku, właściwe instytucje Wspólnoty Europejskiej przyjmą Traktat Akcesyjny, który później będzie ratyfikowany przez parlamenty państw członkowskich UE. W związku z tym konieczne stało się opracowanie programu działań polskiej dyplomacji publicznej dotyczących wspierania procesu ratyfikacji.
Przygotowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych "Program promocji Polski w krajach członkowskich Unii Europejskiej w okresie ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego" zastąpi dotychczas realizowany "Program ramowy promocji zagranicznej procesu akcesji RP do UE".
Podstawowe cele Programu:
Program jest wielowymiarowy i obejmuje działania z zakresu promocji politycznej, gospodarczej, turystycznej i kulturalnej. Jego skuteczna realizacja wymaga zaangażowania wszystkich instytucji odpowiedzialnych za promocję zagraniczną Polski.
Podstawowym wykonawcą Programu jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Do najważniejszych zadań resortu należeć będzie:
Ministerstwo Kultury realizuje program w zakresie promocji kulturalnej, szczególnie poprzez wsparcie finansowe projektów realizowanych w jego ramach przez Instytut Adama Mickiewicza.
Ministerstwo Gospodarki realizuje program w zakresie promocji gospodarczej i turystycznej, wykorzystując w tym celu przede wszystkim Polską Organizację Turystyczną i jej filie zagraniczne, Państwową Agencję Inwestycji Zagranicznych SA, organizacje samorządu gospodarczego i przedsiębiorców, itp.
Adresatami programu są członkowie parlamentów narodowych w państwach UE i członkowie Parlamentu Europejskiego, a także ich otoczenie społeczne i organizacyjne w 15 państwach członkowskich Unii. W przypadku rozpisania referendum, nastąpi rozszerzenie adresatów programu na całe społeczeństwo.
Realizacja programu obejmuje dwie fazy:
1) przygotowawczą – faza ta rozpoczyna się z dniem przyjęcia programu przez Radę Ministrów i trwać będzie do przyjęcia jego strategii regionalnych, nie dłużej jednak niż do końca I kwartału 2003 roku, a w odniesieniu do Parlamentu Europejskiego – nie dłużej niż do momentu zakończenia negocjacji akcesyjnych,
2) implementacyjną – rozpoczyna się wraz z przyjęciem strategii regionalnych (placówki dyplomatyczne rozpoczynają działania promocyjne najpóźniej z dniem podpisania Traktatu Akcesyjnego i nie później niż na 3 miesiące przed przewidywanym terminem rozpatrywania Traktatu Akcesyjnego przez dany parlament; działania skierowane do członków Parlamentu Europejskiego rozpoczynają się w momencie zakończenia negocjacji akcesyjnych).
Program kończy się wraz z ratyfikacją Traktatu Akcesyjnego przez wszystkie państwa członkowskie UE.
Instrumenty realizacji programu:
Program finansowany będzie z rezerwy celowej oraz budżetów resortów: spraw zagranicznych, gospodarki i kultury oraz instytucji im podległych.