Ptak_Waw_CTR_2024

Promocja Polski w Unii Europejskiej

27 grudnia 2002

Na ostatnim posiedzeniu Rada Ministrów zaakceptowała Program promocji Polski w krajach członkowskich Unii Europejskiej w okresie ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego.

Głównym celem programu jest sprawne i szybkie doprowadzenie do ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej przez parlamenty narodowe państw członkowskich UE i Parlament Europejski. Działania na rzecz wspierania rozszerzenia Unii Europejskiej o Polskę jest od kilku lat priorytetem zagranicznych przedsięwzięć promocyjnych realizowanych przez polską dyplomację.

W programie założono, że po zakończeniu negocjacji akcesyjnych w 2002 roku, do końca I kwartału 2003 roku, właściwe instytucje Wspólnoty Europejskiej przyjmą Traktat Akcesyjny, który później będzie ratyfikowany przez parlamenty państw członkowskich UE. W związku z tym konieczne stało się opracowanie programu działań polskiej dyplomacji publicznej dotyczących wspierania procesu ratyfikacji.

Przygotowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych "Program promocji Polski w krajach członkowskich Unii Europejskiej w okresie ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego" zastąpi dotychczas realizowany "Program ramowy promocji zagranicznej procesu akcesji RP do UE".

Podstawowe cele Programu:

  1. Umacnianie pozytywnego wizerunku Polaków i Polski jako przyszłego pełnoprawnego członka Unii Europejskiej oraz upowszechnianie wiedzy o wielowiekowej obecności naszego kraju w Europie oraz przedstawianie integracji europejskiej jako logicznego i naturalnego procesu dziejowego.
  2. Wzmacnianie poparcia dla członkostwa Polski w UE i jej rozszerzenia wśród parlamentarzystów państw członkowskich poprzez kreowanie pozytywnego wizerunku Polski i naszych rodaków.
  3. Wzmacnianie poparcia dla członkostwa Polski w UE i jej rozszerzenia wśród społeczeństw państw członkowskich w celu ukształtowania ich pozytywnego stosunku do tej sprawy.
  4. Identyfikacja przeciwników ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego i dotarcie do nich z pełną informacją na temat pozytywnych skutków rozszerzenia Unii o Polskę.
  5. Identyfikacja zwolenników ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego i członkostwa RP w UE oraz uzyskanie ich aktywnego wsparcia w ramach działań prowadzonych na rzecz ratyfikacji.

Program jest wielowymiarowy i obejmuje działania z zakresu promocji politycznej, gospodarczej, turystycznej i kulturalnej. Jego skuteczna realizacja wymaga zaangażowania wszystkich instytucji odpowiedzialnych za promocję zagraniczną Polski.

Podstawowym wykonawcą Programu jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Do najważniejszych zadań resortu należeć będzie:

  • bezpośrednia koordynacja działań promocyjnych ambasad, urzędów konsularnych i Instytutów Polskich w państwach członkowskich UE, w tym akceptowanie strategii regionalnych programu przygotowanych przez polskie ambasady;
  • przygotowanie i przekazywanie materiałów promocyjnych swoim placówkom w Unii Europejskiej;
  • realizacja programu wizyt studyjnych we współpracy z palcówkami dyplomatycznymi;
  • koordynacja zagranicznych działań promocyjnych i współpraca z innymi resortami oraz instytucjami prowadzącymi taką działalność.

Ministerstwo Kultury realizuje program w zakresie promocji kulturalnej, szczególnie poprzez wsparcie finansowe projektów realizowanych w jego ramach przez Instytut Adama Mickiewicza.

Ministerstwo Gospodarki realizuje program w zakresie promocji gospodarczej i turystycznej, wykorzystując w tym celu przede wszystkim Polską Organizację Turystyczną i jej filie zagraniczne, Państwową Agencję Inwestycji Zagranicznych SA, organizacje samorządu gospodarczego i przedsiębiorców, itp.

Adresatami programu są członkowie parlamentów narodowych w państwach UE i członkowie Parlamentu Europejskiego, a także ich otoczenie społeczne i organizacyjne w 15 państwach członkowskich Unii. W przypadku rozpisania referendum, nastąpi rozszerzenie adresatów programu na całe społeczeństwo.

Realizacja programu obejmuje dwie fazy:

1) przygotowawczą – faza ta rozpoczyna się z dniem przyjęcia programu przez Radę Ministrów i trwać będzie do przyjęcia jego strategii regionalnych, nie dłużej jednak niż do końca I kwartału 2003 roku, a w odniesieniu do Parlamentu Europejskiego – nie dłużej niż do momentu zakończenia negocjacji akcesyjnych,

2) implementacyjną – rozpoczyna się wraz z przyjęciem strategii regionalnych (placówki dyplomatyczne rozpoczynają działania promocyjne najpóźniej z dniem podpisania Traktatu Akcesyjnego i nie później niż na 3 miesiące przed przewidywanym terminem rozpatrywania Traktatu Akcesyjnego przez dany parlament; działania skierowane do członków Parlamentu Europejskiego rozpoczynają się w momencie zakończenia negocjacji akcesyjnych).

Program kończy się wraz z ratyfikacją Traktatu Akcesyjnego przez wszystkie państwa członkowskie UE.

Instrumenty realizacji programu:

  • wizyty studyjne dla polityków (głównie członków parlamentów) oraz dziennikarzy, urzędników i innych liderów opinii publicznej;
  • konferencje, seminaria, wykłady i inne spotkania na temat integracji europejskiej, z udziałem członków parlamentów i przedstawicieli innych środowisk, ważnych dla ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego;
  • działania z udziałem mediów i współpraca z mediami;
  • publikacje i materiały promocyjne dla placówek dyplomatycznych (przygotowanie i dystrybucja folderów promocyjnych na temat naszego kraju, w tym m.in.: Polska w pigułce, Polska w UE, seria publikacji o współpracy Polski z krajami członkowskimi UE, itp.)
  • wydarzenia kulturalne służące promocji politycznej i ogólnej;
  • działania gospodarcze, w tym prezentacje regionalne i branżowe, misje gospodarcze, udział w imprezach targowo-wystawienniczych, itp.;
  • inne wydarzenia z zakresu publicity i public relations;
  • przedsięwzięcia sprzyjające intensyfikacji współpracy polskiego parlamentu z parlamentami państw członkowskich UE i Parlamentem Europejskim.

Program finansowany będzie z rezerwy celowej oraz budżetów resortów: spraw zagranicznych, gospodarki i kultury oraz instytucji im podległych.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę