Po wejściu Polski do Unii i zniesieniu ceł oraz kontyngentów nasi producenci mięsa i kiełbas przypuścili prawdziwy szturm na rynki krajów Europy Zachodniej.
Eksport od maja do lipca br. włącznie wzrósł o 100 proc. niż w 2003 r., uważanym za rekordowy, wyeksportowaliśmy za granicę ponad 85 tys. ton drobiu i jego przetworów, ok. 90 tys. ton wołowiny oraz 250 tys. ton wieprzowiny, w tym ok. 60 tys. ton półtusz z zapasów Agencji Rynku Rolnego do Rosji.
W 2004 r. Moskwa zaostrzyła warunki eksportu i od półtuszy woli gotowe wyroby. Niemniej jednak sprzedamy za granicę, głównie na rynki Unii, co najmniej 160 tys. ton wieprzowiny, ponad 100 tys. ton wołowiny i podobne ilości mięsa drobiowego.
Spożycie mięsa w krajach Unii szybko rośnie, zwłaszcza w Niemczech, Danii i Hiszpanii, gdzie na osobę przypada już 70 kg wieprzowiny, 16,7 kg wołowiny i prawie 30 kg drobiu. Komisja Europejska prognozuje, że spożycie wieprzowiny w poszerzonej Unii wzrośnie do 20ł0 r. do 22 mln ton. To oznacza, że produkcja będzie wyższa od konsumpcji.
Nie dotyczy to jednak nowych członków. Tu popyt na mięso wieprzowe może zwiększyć się o 20 proc. i przekroczyć produkcję tych krajów (3,9 mln ton) o ponad 5 proc. Wzrośnie także apetyt Europejczyków na wołowinę. Przez najbliższe lata utrzyma się niedobór w wysokości ok. 200 tys. ton rocznie (równy 3/4 produkcji polskiej).
Dlatego nasi eksporterzy inwestują z takim zapałem. Animex, który połączył się ostatnio z Morlinami, a wartość produkcji obu firm wynosi 750 mln USD, sprzedaje 30 proc. wyrobów za granicę (oprócz krajów Unii, także na rynki USA i Japonii), zamierza wyłożyć 20 mln USD.
- Za te pieniądze zmodernizujemy m.in. nasze zakłady mięsne Mazury w Ełku, gdzie powstanie nowoczesna ubojnia i rozbieralnia, a także zakłady przetwarzające mięso czerwone Agryf w Szczecinie. W trosce o bezpieczną żywność dostosowaliśmy do norm HACCP wszystkie nasze zakłady - mówi Lidia Zalewska, rzecznik grupy.
Oprócz tego Morliny wyłożą 20 mln zł na modernizację fabryki w Ostródzie. Grupa zamierza opanować 15 proc. polskiego rynku mięsa. Także grupa Sokołów, która do krajów Unii (głównie na rynek niemiecki i brytyjski) kieruje 95 proc. eksportu sięgającego 22 proc. produkcji, wyłoży 30 mln zł.
W I półroczu z eksportu udało się uzyskać 147 mln zł (więcej niż w całym 2003 r.), a na koniec roku może być nawet 300 mln zł. ZM Duda z Sosnowca, potentat na południu Polski, wybuduje w Jędrzejowie ubojnię za 20 mln zł. Duda nastawia się na eksport do krajów bałtyckich oraz Hiszpanii, Włoch i Wielkiej Brytanii.
Docelowo chce sprzedawać za granicę 1/3 produkcji (teraz 1/4). Zaś zakłady Food Service z Rawy Mazowieckiej za 25 mln zł postawią ubojnię trzody chlewnej, która rozpocznie pracę w lutym 2005 r. Inwestują także inne firmy średniej wielkości, które mają odbiorców za granicą, np. Indykpol za 30 mln zł.