Polska po wejściu do Unii Europejskiej uzyskała swobodny dostęp do zamożnego, dobrze rozwiniętego, ale wymagającego rynku europejskiego liczącego ponad 490 mln konsumentów.
Warunkiem formalnym do sprzedaży produktów na rynku UE jest spełnienie unijnych standardów sanitarnych, dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska.
Po wstąpieniu do UE nastąpił niezwykle szybki wzrost obrotów artykułami rolno - spożywczymi, w wyniku czego Polska umocniła swoją pozycje ważnego eksportera tego sektora gospodarki. Od czasu wejścia do Unii wyraźnie poprawiło się saldo handlu zagranicznego produktami rolno - spożywczymi. Udział eksportu produktów rolnych wykazywał tendencję zwyżkową i wzrósł z 14% do 22%. Nasza oferta eksportowa jest atrakcyjna cenowo, dobra jakościowo i bezpieczna. Większość polskich artykułów żywnościowych ma niższe ceny niż w UE. Wysoka jakość w niższej cenie może sprzyjać eksportowi, szczególnie w sytuacji, kiedy złotówka nie jest silna.
Dopłaty eksportowe rekompensują różnicę między ceną produktów na rynku wewnętrznym i niższą ceną na rynku światowym. Dopłaty mają znaczny wpływ na poprawę konkurencyjności cenowej polskich produktów na rynkach trzecich, pozaunijnych. Jednak Komisja Europejska zgodnie z ustaleniami Światowej Organizacji Handlu (WTO) stopniowo zmniejsza, a nawet zawiesza stawki refundacji do niektórych produktów rolnych takich jak zboża, mleko, produkty mleczne, owoce i warzywa. Zmniejszenie dopłat wiąże się ze zmniejszeniem różnicy pomiędzy cenami światowymi, a wyższymi unijnymi. Pomimo to nadal są one istotne w eksporcie cukru, wołowiny, drobiu i jaj do krajów trzecich. Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej barierami ograniczającymi eksport jest zmniejszający się kurs euro, zmieniające się regulacje prawne, wysokie ceny surowców i skomplikowane procedury administracyjne.