Obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy prawne w zakresie ujednolicenia podatku od towarów i usług VAT zawarte są w szóstej Dyrektywie 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r, w sprawie harmonizacji przepisów krajów członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - powszechny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (z późniejszymi zmianami).
Dyrektywa ta przewiduje dwa rodzaje stawek podatkowych:
Stawka zredukowana może dotyczyć m.in. towarów i usług do produkcji rolnej, z wyłączeniem środków trwałych (maszyn, budynków).
Ponadto mogą być stosowane inne odstępstwa określone w dyrektywie lub w traktatach akcesyjnych.
W Kopenhadze ustalono, że w okresie 4 lat od dnia akcesji Polska będzie mogła stosować zredukowaną do 3 % stawkę podatku VAT na towary i usługi nabywane do produkcji rolnej (na podstawowe rzeczowe środki do produkcji rolnej, na które obowiązuje obecnie O % stawka podatku VAT oraz na usługi dla rolnictwa, które obecnie są zwolnione z podatku VAT).
W okresie 4 lat od dnia akcesji będzie mogła być utrzymana 3 % stawka podatku VAT na nieprzetworzone i wstępnie przetworzone produkty rolne.
Od dnia akcesji zwiększeniu ulegnie stawka podatku VAT z O do 22 % na ciągniki i maszyny rolnicze oraz z 7 do 22 % na materiały budowlane.
Ponadto uzgodniono, że utrzymany zostanie po akcesji ryczałtowy systemu VAT w rolnictwie oraz zwolnieni z podatku od towarów i usług będą podatnicy, u których wartość sprzedaży towarów, wartość eksportu lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 EURO.
Pozostałe podatki (rolny, od nieruchomości, dochodowy od działów specjalnych produkcji rolnej, leśny, od spadków i darowizn), których podatnikami są producenci rolni nie podlegają harmonizacji. Państwa członkowskie mogą w tym zakresie stosować własne przepisy, z wyjątkiem stosowania ulg i zwolnień, które stanowiąc pomoc państwa podlegają notyfikacji.