Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) może być instrumentem dla zwiększenia możliwości wykorzystania środków unijnych – podkreślali w środę, 4 czerwca uczestnicy konferencji nt. absorpcji funduszy strukturalnych, pt. "PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE W INWESTYCJACH FINANSOWANYCH Z FUNDUSZY STRUKTURALNYCH". Konferencja została zorganizowana przez MGG Conferences i Fundację Unia & Polska. (4-5 czerwca).
PPP można zdefiniować jako formę współpracy podmiotów publicznych i
prywatnych w celu realizacji zadań przez podmioty prywatne bądź z ich udziałem.
Przy czym prywatny inwestor przy realizacji celu publicznego powinien zarobić –
uważa dyrektor departamentu z Ministerstwa Infrastruktury Marek
Krawczyk.
Po przystąpieniu do Unii, Polska będzie mogła w latach
2004-2006 otrzymać wsparcie finansowe w wysokości 19,3 mln euro. Wykorzystanie
tych środków zależne jest od możliwości finansowych instytucji
publicznych.
Wkład z funduszy strukturalnych w przypadku projektów
regionalnych nie może przekraczać 75 procent kosztu inwestycji, a w
przypadku Funduszu Spójności – 85 proc. udziału funduszy publicznych. Środki z
funduszy strukturalnych mogą być przekazane tylko w postaci refundacji kwot
wcześniej wydatkowanych.
– Gminy narzekają, że nie mają środków na
wkład własny, by zwiększyć wykorzystanie funduszy przez samorządy. W tym roku
ministerstwo opracuje projekt ustawy, która zastąpi ustawę o zasadach wspierania
rozwoju regionalnego, na mocy której większa część pieniędzy będzie mogła być
skierowana do samorządów – powiedziała wiceminister gospodarki Krystyna
Gurbiel.
Dodała, że wspólnie z resortem finansów wypracowują mechanizm,
dzięki któremu samorządy będą mogły uzyskiwać część pieniędzy wcześniej, tj.
przed zakończeniem inwestycji, w formie zaliczki bądź pożyczki ze środków
krajowych.
Szczupłość środków zmusza samorządy lokalne do poszukiwania
wsparcia u inwestorów prywatnych. Stąd coraz mocniej lansowana jest koncepcja
połączenia kapitału publicznego z prywatnym dla realizacji działań
inwestycyjnych w ramach PPP.
– Forma inwestowana poprzez PPP została
szeroko wprowadzona w latach 90. m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie dała bardzo
dobre rezultaty. Ten sposób finansowania został także wykorzystany przy
realizacji inwestycji infrastrukturalnych np. w Portugalii, Grecji, we
Włoszech – dodał Jerzy Kwieciński z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej
w Polsce.
Takie powiązanie kapitału pozwoli na wykonanie "skoku do
przodu". Spowoduje m.in. efektywniejsze wykorzystanie środków, stworzy nowe
możliwości dla kapitału prywatnego oraz ograniczy poziom długu
publicznego.
W opinii Kwiecińskiego, przy wielu plusach PPP są także
minusy polegające na tym, że projekty są trudniejsze do przygotowania i czas ich
przygotowania jest dłuższy.
Dyskutanci podkreślali, że do upowszechnienia
tej formy współpracy potrzebne jest właściwe ustawodawstwo, a przede wszystkim
wola obu stron – sektora prywatnego i publicznego oraz przyjazny klimat
"polityczny" do zawierania takich kontraktów.
Wiceminister gospodarki,
Irena Herbst, poinformowała, że powstał międzyresortowy zespół, który zajmuje
się opracowaniem nowej ustawy, która umożliwi szersze powiązania kapitału
prywatnego i publicznego. Ustawa ta powinna w końcu tego roku trafić do
Sejmu.
Uczestnicy konferencji podkreślali ponadto, że pozytywne przykłady
współpracy są zbyt mało upowszechniane i potrzebne jest wdrażanie programów
pilotażowych PPP.
Fundusze strukturalne służą wspieraniu restrukturyzacji
i modernizacji gospodarek krajów UE. Fundusze kierowane są do tych sektorów
gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do
średniego poziomu ekonomicznego w UE.
Fundusz spójności (Fundusz Kohezji)
został utworzony na mocy Traktatu z Maastricht (1993). Środki z tego funduszu są
kierowane do państw, w których poziom PKB na jednego mieszkańca jest niższy niż
90 procent średniej UE. Pomoc, którą te kraje otrzymują, obejmuje finansowanie
projektów dotyczących inwestycji w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury
transportowej o zasięgu krajowym.