Znany gospodarz kulinarnych programów prezentuje europejskie przysmaki, a także wspólnotowe oznaczenia potwierdzające wyjątkową jakość takich regionalnych i tradycyjnych produktów. Na końcu zaś zachęca polskich producentów by poszli śladem francuskich czy włoskich wytwórców i również zarejestrowali swoje specjały.
Spot zrealizowany zgrabnie i prosto jest jednak zrozumiały raczej dla wtajemniczonych. Pierwsze skojarzenie to reklama zagranicznych wyrobów. I właśnie ten fakt budzi zastrzeżenia organizacji reprezentujących polskich producentów.
Akcja prowadzona jest za pieniądze Komisji Europejskiej i powoływanie się na unijne przykłady jest obowiązkowe, wpisane w umowę o finansowanie. Ponadto dotychczas żaden z polskich produktów nie otrzymał unijnego certyfikatu chronionej Nazwy Pochodzenia, Chronionego Oznaczenia Geograficznego ani Świadectwa Specyficznego Charakteru. Na razie złożono jedynie wnioski o rejestrację 7 polskich produktów regionalnych i tradycyjnych, m.in. miodu wrzosowego i oscypka.
Tymczasem warto starać się o wpisanie produktów na unijną listę. Daje to bowiem możliwość umieszczenia na opakowaniach specjalnych symboli, które gwarantują konsumentom najwyższą jakość wyrobów i ich miejsce pochodzenia. Produkty oznaczone takimi jednolitymi unijnymi znakami (jest ich w UE 700) są cenione i bardzo poszukiwane na rynku. Ich wytwórcy zarabiają duże pieniądze a symbole chronią przed nieuczciwą konkurencją.
W Polsce takich wyjątkowych specjałów przygotowanych według dawnych tradycyjnych metod również nie brakuje. Ale staranie się o ich rejestrację w Brukseli nie jest proste. Wnioski powinni składać producenci a to wymaga czasu, trzeba przygotować bardzo dokładną dokumentację, zapłacić za badania i kontrolę czy wreszcie ujawnić cały proces technologiczny. Ministerstwo Rolnictwa twierdzi, że powinna w tym pomagać Polska Izba Produktu Regionalnego, Izba zaś, że to rola resortu rolnictwa.
Tymczasem przykłady innych krajów dowodzą, że trzeba zjednoczyć wysiłki bo to wspólny narodowy interes. Ochrona naszych produktów regionalnych przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego i rozwoju poszczególnych regionów. To bowiem w znacznej mierze regionalne smaki przyciągają turystów, którzy chętnie kupują oryginalne produkty, co pozwala funkcjonować wielu drobnym firmom.