Członkostwo w Unii Europejskiej wiąże się z przyjęciem całości jej dorobku prawnego. Państwa przystępujące do Unii zwykle negocjują ze stroną wspólnotową zachowanie tzw. okresów przejściowych. Podobnie czyni Unia. Jest to forma obrony interesów w pewnych sektorach nie tylko państw przystępujących do Unii, ale również interesów Unii.
Negocjacje w obszarze Rolnictwo rozpoczęły się 14 czerwca 2000 r., zakończyły 13 grudnia 2002 r. Jako jedyny kraj wśród pozostałych państw negocjujących Polska uzyskała tak liczne rozwiązania przejściowe ułatwiające polskim rolnikom oraz zakładom przetwórstwa żywności włączenie się do funkcjonowania w ramach jednolitego rynku UE.
Warunki finansowe członkostwa, zakładają przeznaczenie w budżecie UE środków na dopłaty bezpośrednie dla nowych państw członkowskich w wysokości 25 proc. pełnego poziomu w 2004 roku, 30 proc. w 2005 roku, 35 proc. w 2006 roku, 40 proc. w 2007 roku wraz z ich stopniowym wzrostem o 10 proc. w kolejnych latach.
Polska wystąpiła o przesunięcie części środków finansowych przewidzianych na rozwój wsi i obszarów wiejskich na rzecz podniesienia poziomu dopłat bezpośrednich. Uzyskała zgodę Unii na realokację na ten cel maksimum 20 proc. środków na zobowiązania przewidziane w ujęciu rocznym w okresie 2004-2006 lub 25 proc. w 2004 roku, 20 proc. w 2005 roku oraz 15 proc. w 2006 roku. Polska uzyskała zgodę na sumaryczne podniesienie wysokości dopłat bezpośrednich do następujących poziomów: w roku - 2004 - 55 proc., w roku - 2005 - 60 proc., w roku - 2006 - 65 proc. poziomu obowiązującego w "starych" państwach członkowskich UE.
Polska wybrała uproszczony system wypłacania dopłat bezpośrednich, polegający na wsparciu finansowym dla gospodarstw rolnych proporcjonalnie do ich powierzchni, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności rolniczej. System ten będzie można stosować przez pięć lat. Możliwe będzie także wcześniejsze przejście na system standardowy.
Ponadto Polska uzyskała 5-letni okres przejściowy w zakresie spełnienia wymogów tworzenia organizacji producentów.
Do 31 marca 2005 r. Polska uzyskała okres przejściowy dotyczący przestrzegania mechanizmów zarządzania kwotą mleczną (nie stosowanie kar wobec producentów przekraczających przyznane kwoty mleczne); a także 3-letni okres przejściowy na określenie minimalnej partii towaru podlegającej skupowi interwencyjnemu, 5-letni okres przejściowy na zawartość tłuszczu w mleku pitnym, 5-letni na minimalną wielkość produkowanego surowca tytoniowego wymaganego dla uznania grup producentów oraz 5-letni na spełnienie wymogów uznania grup producentów.
Polsce uzyskała również 3-letni okres przejściowy na kwalifikowanie ras mających prawo do premii dla krów mamek. W sprawach weterynaryjnych i fitosanitarnych po trudnych negocjacjach Polska uzyskała okresy przejściowe dotyczące dostosowania strukturalnego dla 113 zakładów przetwórstwa mleka - do 31 grudnia 2006 r., 332 zakładów przetwórstwa mięsnego - do 31 grudnia 2007 r. oraz 40 zakładów przetwórstwa rybnego - do 31 grudnia 2006 r.
Do zakończenia okresów przejściowych produkty pochodzące z tych zakładów będą dopuszczone do obrotu i spożycia wyłącznie na terenie Polski.
Natomiast do końca 2006 r. mleko nie spełniające standardów wspólnotowych będzie mogło być przetwarzane nie tylko w zakładach objętych okresem przejściowym na dostosowanie, ale również w wielu zakładach, które spełniają standardy unijne i już uzyskały, bądź uzyskają w chwili uzyskania członkostwa certyfikaty dopuszczenia swoich produktów na rynek UE.
Warunkiem uzyskania tego okresu przejściowego było zagwarantowanie, że produkty wytwarzane z mleka gorszej jakości będą dopuszczone wyłącznie na rynek krajowy. Polska jako jedyna wynegocjowała takie rozwiązanie, stanowiące istotne odstępstwo od wspólnotowych norm dotyczących produktów mleczarskich.
Uzyskano także okres przejściowy w odniesieniu do dobrostanu zwierząt, w zakresie dostosowania do norm wspólnotowych dotyczących kur-niosek. Okres przejściowy na dostosowanie parametrów baterii dla kur będzie trwał do końca 2009 r.
Polska wynegocjowała również dwa okresy przejściowe w zakresie problematyki fitosanitarnej: