Zdaniem młodych rolników, Europie możemy zaproponować rynek zbytu, zdrową i ekologiczną żywność, tanią ziemię oraz tradycję i kulturę – wynika z ankiety „Jak mieszkańcy obszarów wiejskich postrzegają Unię Europejską i Europejczyków”.
Wyniki ankiety przedstawiono podczas podsumowanej kampanii informacyjno-edukacyjnej Związku Młodzieży Wiejskiej na temat Unii Europejskiej. 86 proc. uczestników ankiety uznało, że wejście Polski do Unii Europejskiej jest szansą na lepszą pracę i zarobki, 82 proc. liczy na rozwój małych regionów i przedsiębiorczości, zaś 74 proc. – na stabilizację. Ponad połowa badanych (53 proc.) uważa, że Unia Europejska daje możliwość lepszej edukacji, a zdecydowana większość, bo 70 proc. młodych rolników, chce się dokształcać.
Młodzi Europejczycy z krajów Piętnastki jawią się ich rówieśnikom mieszkającym na polskiej wsi jako lepiej wykształceni i odważni w podejmowaniu trudnych decyzji dotyczących zmiany miejsca pracy i zamieszkania, cechują się znacznie wyższą podatnością na innowacje, większą mobilnością, częściej czytają prasę i mają więcej wolnego czasu. Wspólna polityka rolna to dla większości ankietowanych (ponad 90 proc.) najbardziej interesujące unijne zagadnienie.
Zdecydowana większość ankietowanych (70 proc.) informacje o Unii Europejskiej czerpie z prasy lokalnej, dla około 20 proc. źródłem wiedzy jest telewizja, natomiast znikoma część (0,1 proc.) korzysta w tym celu z internetu. W trakcie kampanii odbyło się 415 spotkań poświęconych zagadnieniom z zakresu rolnictwa, edukacji w UE oraz przedsiębiorczości. Ankieta została przeprowadzona przed czerwcowym referendum na próbie dwóch tysięcy młodych osób do 35 roku życia z terenów wiejskich.