Dostosowanie zakładów do wymogów UE przebiega na zasadzie dobrowolności. Każdy zakład sam określał plany i terminy dostosowania (indywidualne harmonogramy działań naprawczych) lub korzystał w tym zakresie z pomocy powiatowego lekarza.
W ramach krajowego planu osiągnięcia pełnej zgodności z wymaganiami Unii Europejskiej, w zakresie warunków zdrowia publicznego, Inspekcja Weterynaryjna ustaliła zakres prac dostosowawczych koniecznych do wykonania w zakładach wytwarzających produkty pochodzenia zwierzęcego. Każdy zakład został poddany kontroli i ocenie przez służby weterynaryjne. Na podstawie planów dostosowania zakłady zostały przydzielone do jednej z poniżej podanych kategorii, według następujących kryteriów:
Produkty pochodzące z zakładów podlegających okresom przejściowym będą oznaczone, w wyraźny sposób, za pomocą weterynaryjnego znaku zdrowotności w kształcie kwadratu i nie będą sprzedawane do innych Państw Członkowskich.
Wymagania weterynaryjne dla sektora mleczarskiego
W odniesieniu do higieny mleka w krajach Unii Europejskiej obowiązuje obecnie Dyrektywa Rady 92/46/EWG określająca warunki sanitarne w produkcji i wprowadzaniu na rynek mleka i produktów mleczarskich. Ustanawia ona szczegółowe warunki weterynaryjne przy produkcji i wprowadzaniu na rynek mleka świeżego, po obróbce termicznej oraz przetworów mlecznych. Normuje odbiór mleka surowego przez zakłady przetwórcze, wymagania dotyczące zdrowia krów, zasady higieny w gospodarstwie podczas udoju oraz podczas zlewania, przechowywania i transportu mleka do zakładu przetwórczego. W dyrektywie tej określone są warunki techniczne pomieszczeń udojowych, wyposażenia i sprzętu, higieny personelu i procesów produkcji, obowiązujących norm dla mleka surowego.
W Polsce aktualnie obowiązującym aktem prawnym odpowiadającym Dyrektywie 92/46 jest rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy pozyskiwaniu, przetwórstwie, składowaniu i transporcie mleka i przetworów mlecznych, z 5 lipca 2002 r.
Na mocy tego rozporządzenia od l stycznia 2003 r. weszły w życie przepisy dotyczące:
Rozporządzenie wyklucza możliwość tzw. "odbioru mleka z drogi". Mleko może być odbierane bezpośrednio z gospodarstwa lub z punktu odbioru, ale wówczas musi być w gospodarstwie specjalne pomieszczenie o gładkich i łatwych do czyszczenia, mycia i dezynfekcji ścianach i posadzkach, przeznaczone do przechowywania mleka surowego. Mleko odbierane z gospodarstwa może mieć temperaturę nie wyższą niż 8°C (gdy jest odbierane codziennie) lub nie wyższą niż 6°C, jeżeli nie jest odbierane codziennie. Mleko nieschłodzone może być odbierane w ciągu 2 godzin od udoju, pod warunkiem natychmiastowego schłodzenia lub pasteryzacji po odbiorze.
Do 31 grudnia 2006 r. możliwe jest prowadzenie skupu mleka surowego klasy I, a od l stycznia 2007 r. możliwa będzie produkcja mleka spożywczego i przetworów mlecznych jedynie z mleka klasy ekstra.
O przyznanie okresu przejściowego na dostosowanie do norm UE wystąpiło 113 zakładów, zgodnie z indywidualnymi planami dostosowania, nie później niż do dnia 31 grudnia 2006 roku. Plany te obejmują terminy usunięcia wszystkich braków i są sporządzone oddzielnie dla każdego zakładu.
Do dnia 31 grudnia 2006 r. w odniesieniu do wymagań dla mleka surowego i gospodarstw pozyskujących mleko, uzyskano następujące odstępstwa:
Dla 56 zakładów wynegocjowano możliwość segregacji mleka. Są to zakłady skupujące największe ilości mleka klasy Ekstra w Polsce, z wyjątkiem województw położonych na południu Polski o niskim skupie mleka klasy Ekstra (dla tych województw są to zakłady o najwyższym skupie ilościowym niezależnie od klasy mleka).
Procedura segregacji mleka spełniającego i nie spełniającego wymagań UE będzie polegać na:
Wymagania weterynaryjne i sanitarne dotyczące całości sektora mięsnego
Okres przejściowy, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2007 r., na dostosowanie do wymogów unijnych uzyskano dla 332 zakładów
W związku z wystąpieniem choroby BSE wydano w Polsce zakaz stosowania jako surowców do produkcji środków żywienia zwierząt pewnych tkanek i zwłok przeżuwaczy - określonych jako materiały szczególnego ryzyka.
Zakłady utylizacyjne przetwarzające Materiał Szczególnego Ryzyka (SRM) zostały wydzielone jako osobne jednostki, a mączka mięsno-kostna i tłuszcz wytworzone z SRM-ów podlegają spaleniu w wysokiej temperaturze. Pod względem prawnym Polska dostosowała już swoje prawodawstwo w zakresie przyjęcia obowiązującej w UE listy Materiałów Szczególnego Ryzyka. Skutkiem praktycznego wprowadzenia standardów unijnych będzie zwiększenie ilości tkanek kwalifikowanych jako SRM, a co za tym idzie podlegających szczególnym rygorom utylizacji. W pewnym zakresie spowoduje to zmniejszenie się wydajności poubojowej, a jednocześnie wzrost kosztów utylizacji. Każdy zakład uboju bydła oraz zakład w którym będą usuwane z tuszy SRM-y musi mieć podpisaną umowę z zakładem utylizacyjnym uprawnionym do przerobu takich odpadów.
Konieczne jest również jak najszybsze wypracowanie odpowiednich rozwiązań logistycznych w zakresie organizacji pracy zakładów uboju i rozbioru oraz systemu kontroli weterynaryjnej.
W maju 2003 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Rady UE nr 1774/2002 w sprawie produktów ubocznych. Wprowadza ono klasyfikację ubocznych produktów zwierzęcych na 3 klasy i określa odrębny sposób postępowania z produktami należącymi do każdej z tych klas. Wymagana będzie specjalizacja zakładów utylizacyjnych w zakresie przerobu tylko jednej z kategorii produktów ubocznych. Stawia to dodatkowe wymagania polskim zakładom utylizacyjnym, do których muszą się dostosować jeszcze przed dniem akcesji.
Od dnia l stycznia 2005 roku eksport do krajów trzecich mięsa i produktów mięsnych nie spełniających wymagań UE musi być w zgodny z przepisami art. 12 Rozporządzenia Parlamentu i Rady nr 178/2002, określającego zasady wywozu żywności do krajów trzecich.
Zakłady przetwórstwa rybnego
Okres przejściowy uzyskano dla 40 zakładów, zgodnie z indywidualnymi planami restrukturyzacji - najpóźniej do 31 grudnia 2006 r. Zakłady objęte okresami przejściowymi będą przestrzegać wymagań:
Dobrostan zwierząt
Prawodawstwo unijne zawiera szereg wydanych w ostatnich latach aktów prawnych dotyczących poprawy dobrostanu zwierząt. Określają one dopuszczalne systemy i warunki utrzymywania, transportu i uboju zwierząt. W wyniku negocjacji akcesyjnych strona polska otrzymała okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2009 roku dla 44 ferm w zakresie zapewnienia warunków chowu kur niosek w systemie bateryjnym, zgodnych z Dyrektywą Rady nr 1999/74/WE. Odstępstwa te nie dotyczą minimalnej powierzchni, która musi być zapewniona na jedna kurę nioskę a jedynie elementów konstrukcyjnych klatek takich jak: wysokość i pochylenie podłogi. Dla pozostałych hodowców (dla 51 ferm, które posiadają najstarszy typ klatek i muszą je wymienić) przewidziana jest w budżecie ministerstwa rolnictwa rekompensata finansowa za wymianę klatek na nowe.
Obecnie wiele wysiłków jest podejmowanych przez Inspekcję Weterynaryjną, w ramach poprawy warunków dobrostanu zwierząt wynikających z realizacji ustawy o ochronie zwierząt. Przyjęcie uregulowań UE spowoduje, iż niektóre formy chowu zwierząt będą zabronione prawnie.
Przygotowanie opracowania: Główny Inspektorat Weterynarii (tel.: 623-20-89).