150 opiekunów Lokalnych Punktów Informacji Europejskiej (LPIE) uczestniczyło w dwudniowej konferencji w sali kolumnowej Sejmu RP, organizowanej przez Fundację Edukacji Ekonomicznej oraz Fundację Friedricha Eberta.
Dla nauczycieli i bibliotekarzy, prowadzących punkty informacji, obok wymiany doświadczeń i udziału w warsztatach tematycznych konferencja była okazją do zadawania bezpośrednio pytań minister Danucie Hubner, ministrowi Lechowi Nikolskiemu czy senator RP Grażynie Staniszewskiej.
Koordynator Programu Interkl@sa Grażyna Staniszewska odczytała list od marszałka Sejmu RP Marka Borowskiego do uczestników, w którym wyraził wysoką ocenę pracy punktów "docierających z informacją także do wiejskich szkół i bibliotek oraz łączących edukację z budowaniem społeczeństwa informacyjnego".
Minister Hubner w referacie "Koszty i korzyści członkostwa Polski w UE" podkreśliła, że oczekiwane obecnie rozszerzenie UE, będzie pierwszym wpływającym na sam charakter Unii, która przestanie być "klubem państw zamożnych", a stanie się "sposobem na współpracę i nowym sposobem na życie społeczeństw europejskich".
Uczestnicząca w konferencji Brigitte Parry (European Schoolnet) przedstawiła zakres działania organizacji The European Schoolnet, podając konkretne przykłady programów europejskich, w których mogą uczestniczyć polskie szkoły. Przedstawiła także wyniki akcji "Dzień Wiosny w Europie"z udziałem 5 501 szkół z całej Europy, w tym 491 z Polski. B. Parry podkreśliła znaczącą rolę Interkl@sy (reprezentanta Polski w Europen Schoolnet) jako "pośrednika" między edukacją europejską a polską.
Witold Sartorius (Fundacja Edukacji Ekonomicznej) dokonał podsumowania warsztatów tematycznych, w których uczestniczyli eksperci z UKiE, MENiS, Fundacji Edukacji Ekonomicznej oraz Fundacji F. Eberta.
Przed referendum akcesyjnym opiekunów LPIE czeka okres szczególnie intensywnej pracy, natomiast podczas konferencji wielokrotnie podkreślano, że rola punktów informacji europejskiej nie skończy się po referendum. Wręcz przeciwnie - będą one miały coraz więcej zadań i nowych wyzwań. Na październik zaplanowano kolejną konferencję LPIE.
Projekt Punkty Informacji Europejskiej wykorzystuje już istniejącą i szybko rozbudowywaną infrastrukturę szkolnych pracowni komputerowych do rozpowszechniania rzetelnych informacji na temat Unii Europejskiej na poziomie lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich. Obecnie działa już 370 Lokalnych Punktów Informacji Europejskiej. Do końca czerwca 2003 r. powstanie ich ok. 400, a docelowo 2 500.
W wybranych szkołach i innych placówkach użyteczności publicznej (np. bibliotekach), w ścisłej współpracy z samorządem lokalnym, powstają Punkty Informacji Europejskiej, w których kompetentni (odpowiednio przeszkoleni nauczyciele/bibliotekarze będą dostarczać informacji o tematyce związanej z UE i przyszłym członkostwem Polski w UE. W ramach szkolenia w Fundacji Edukacji Ekonomicznej nauczą się oni, w jaki sposób mogą uzupełniać i aktualizować swoją wiedzę o Unii Europejskiej za pomocą Internetu oraz jak należy zdobytą wiedzę udostępniać zarówno uczniom w procesie dydaktycznym, jak i zainteresowanym osobom z gminy (rolnikom, przedsiębiorcom, itp.) po zajęciach szkolnych.
Projekt jest realizowany przez Fundację Edukacji Ekonomicznej we współpracy z Fundacją im. Friedricha Eberta, Delegaturą Komisji Europejskiej, Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.