Po przystąpieniu Litwy do Unii Europejskiej i zlikwidowaniu istniejących obecnie barier celnych między Litwą a Polską, dla litewskich przedsiębiorców otworzy się duży polski rynek - napisał w środę litewski dziennik gospodarczy "Verslo Żinios".
Eksperci prognozują sukces przede wszystkim litewskich artykułów spożywczych, a przedstawicielom innych branż zalecają wchodzenie na polski rynek poprzez sieci handlowe z obcym kapitałem.
"Duże możliwości na polskim rynku mają nasze artykuły spożywcze. Są one dobrej jakości, a ich cena jest konkurencyjna. Obecnie Polska chroni swój rynek wysokimi cłami. W przypadku serów, na przykład, cło wynosi 30 proc. W maju przyszłego roku, po przystąpieniu Litwy do Unii, cła zostaną zlikwidowane" - pisze dziennik, cytując Gintarasa Marcinkevicziusa, jednego z dyrektorów litewskiej sieci sklepów VP Market, która już otworzyła swe przedstawicielstwo w Warszawie.
W celu zbadania rynku, VP Market zamierza w najbliższym czasie otworzyć w Polsce około 30 swych sklepów. Dalsze plany spółki, to około 1000 placówek w Polsce - od supermarketów po zwykłe sklepy - i zajęcie w ten sposób 5-7 proc. polskiego rynku.
W rozmowie z "Verslo Żinios" pracownik ambasady litewskiej w Polsce Osvaldas Cziukszis wskazał, że "głównymi aktorami na polskim rynku będą wkrótce te litewskie przedsiębiorstwa, które mają europejskie certyfikaty".
W jego ocenie, przedsiębiorstwa z tymi certyfikatami mogą liczyć na zamówienia od obecnych już w Polsce francuskich, niemieckich, angielskich sieci handlowych, gdyż te nie mają sentymentów wobec miejscowych producentów.
Jak informuje dziennik, wytwarzająca tkaniny litewska firma "Audejas", sprzedaje już w Polsce 8 procent swej produkcji. W najbliższym czasie zamierza otworzyć w Polsce przedstawicielstwo i zwiększyć eksport do 15 procent.
Również litewska firma odzieżowa "Lelija" planuje otwarcie swego przedstawicielstwa i sklepu firmowego w Warszawie. Salon handlowy otworzyła już w tym roku w Warszawie firma produkująca meble biurowe "Gurda". Wśród litewskich firm, obecnych od kilku lat na polskim rynku, są również "Achema" (produkująca nawozy mineralne), kombinat petrochemiczny "Mażeikiu Nafta" oraz "Dvarczioniu keramika", która specjalizuje się w produkcji glazury i terakoty.