Polskie rolnictwo po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej będzie finansowane z tytułu dopłat bezpośrednich do gospodarstw rolnych, środków przeznaczonych na rozwój obszarów wiejskich oraz dopłat z budżetu krajowego.
W 2004 roku dopłata przypadająca na 1 hektar wyniesie 160,6 zł, a za
produkcję żywności dotowanej w UE 442,5 zł dopłat bezpośrednich. W latach
2004-2005 kwota ta wyniesie odpowiednio 198,6 zł i 238,4 zł, a dla produkcji
żywności dotowanej w UE odpowiednio 483 zł i 523 zł – szacują eksperci z
Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
Na te dopłaty wypłacane rolnikom
będą się składały środki przewidziane w budżecie Unii na dopłaty bezpośrednie,
środki uzyskane w rezultacie przesunięcia funduszy na rozwój wsi oraz dopłaty z
budżetu krajowego.
W pierwszych latach naszego członkostwa będzie
stosowany uproszczony system wypłacania dopłat bezpośrednich. Będzie on polegał
na wyliczaniu wielkości wsparcia finansowego dla poszczególnych gospodarstw
rolnych proporcjonalnie do ich powierzchni, niezależnie od rodzaju i rozmiarów
prowadzonej działalności rolniczej.
"Po przystąpieniu do Unii
Europejskiej, Polska będzie stosować uproszczony system z dodatkowymi elementami
wsparcia, czyli system nazywany potocznie systemem mieszanym. Rolnicy będą
dostawali dopłaty zależnie od uprawianej powierzchni ich gospodarstw" – czytamy
w raporcie Instytutu.
Jeżeli rolnicy produkują żywność dotowaną w
UE, czyli np. zboże, chmiel, tytoń, len czy rośliny strączkowe, otrzymają
dodatkową dopłatę do powierzchni upraw.
Natomiast hodujący bydło, owce i
produkujący mleko otrzymają dodatkową dopłatę do produkcji paszowej.
Te
dodatkowe dopłaty będą finansowane ze środków krajowych. Maksymalny poziom
dopłat (ze środków krajowych i unijnych) w pierwszych trzech latach naszego
członkostwa nie może przekroczyć odpowiednio 55 proc., 60 proc. i 65 proc.
średniej dla Unii Europejskiej.
W Traktacie Akcesyjnym ustalono, że od
2007 roku Polska będzie mogła uzupełniać poziom dopłat bezpośrednich o 30 proc.
pełnej kwoty dopłat ponad poziom odpowiedni dla danego roku, co oznaczałoby
skrócenie okresu dochodzenia do pełnego wymiaru dopłat do 6
lat.