Już za niecałe 2,5 roku polska administracja, w tym Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, będzie przez 6 miesięcy przewodniczyć Unii Europejskiej (od 1 lipca do 31 grudnia 2011 r.). Pełnienie przewodnictwa w Unii jest funkcją prestiżową, podnoszącą rangę kraju sprawującego prezydencję, ale to przede wszystkim ogromne wyzwanie organizacyjne. Udane przewodnictwo może zwiększyć znaczenie Polski na unijnej arenie, a osiągnięcie przez polską administrację wymaganej przy okazji pełnienia przewodnictwa skuteczności i efektywności organizacyjnej pomoże wypracować i „przetestować” skuteczny model realizacji polskich uzasadnionych interesów narodowych w UE.
Prezydencja Polski oznaczać będzie miedzy innymi, że polski minister ds. rolnictwa przez pół roku będzie kierować sprawami Wspólnej Polityki Rolnej. MRiRW już przystąpiło do przygotowań organizacyjnych i merytorycznych. W dniu 3 października 2008 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podpisał Zarządzenie nr 24 w sprawie powołania zespołu do spraw koordynacji przygotowań resortu oraz jednostek podległych lub nadzorowanych do realizacji zadań związanych z przejęciem przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.
Wyznaczone zostały osoby kontaktowe w celu usprawnienia przepływu informacji między MRiRW a Pełnomocnikiem Rządu ds. Prezydencji, innymi resortami oraz jednostkami podległymi i nadzorowanymi przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawach bieżących oraz uzgadnia niania stanowisk.
Opracowane zostały następujące dokumenty:
1. Wstępne propozycje tematów, istotnych dla sektora rolno-spożywczego i rybołówstwa, które w przyszłości mogłyby stanowić priorytety polskiej Prezydencji.
2. Wstępne propozycje przewidywanych przez resort rolnictwa i rybołówstwa spotkań ministerialnych i eksperckich oraz konferencji, które powinny odbyć się w czasie Prezydencji.
3. Wstępny imienny wykaz ekspertów, którzy będą zaangażowani w resorcie rolnictwa i rybołówstwa w prawidłowe przygotowanie i prowadzenie Prezydencji, z przyporządkowaniem do określonej kategorii zadań oraz Grup Roboczych Rady UE.
Podkreślić należy, że Polska prezydencja w Unii Europejskiej będzie sprawowana nie tylko po raz pierwszy, ale również według nowych zasad traktatowych. Oznacza to, że mimo słabego doświadczenia nasz kraj będzie ten obowiązek pełnił w okresie tworzenia nowych nieformalnych reguł sprawowania funkcji prezydencji oraz rywalizacji kompetencyjnej między prezydencją narodową a urzędem Przewodniczącego Rady. Stawia to szczególne wyzwania przed polską administracją. Kształt polskiej prezydencji odnosi się bezpośrednio do polskiej strategii obecności w Unii, w tym do polskiej wizji rozwoju Wspólnej Polityki Rolnej. Przed pracownikami urzędu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stoi zatem wielkie wyzwanie.