Wzrosną ceny produktów spożywczych po wejściu Polski do Unii Europejskiej - uważa 75 proc. Polaków - poinformował ośrodek badawczy Ipsos w czwartkowym komunikacie. Większość przewiduje wzrost cen mieszkań (66 proc.), odzieży i obuwia (61 proc.).
Jedynie 9 proc. Polaków jest zdania, że ceny żywności spadną po akcesji.
Wzrostu cen produktów spożywczych szczególnie często obawiają się osoby o
najniższych dochodach na osobę w gospodarstwie domowym (poniżej 75 proc.
średniej) oraz bezrobotni.
Natomiast 9 proc. badanych myśli, że ceny
mieszkań spadną. W tym przypadku oceny Polaków są zgodne z ocenami ekspertów w
dziedzinie budownictwa mieszkaniowego - komentuje Ipsos.
Polacy oczekują
także wzrostu cen odzieży i obuwia, chociaż w ubiegłym roku ceny tych artykułów
spadały. Spadku tych cen spodziewa się 12 proc.
Konsumenci mają
zdecydowanie odmienny stosunek do cen nowych samochodów osobowych w porównaniu z
cenami aut używanych. Jeśli chodzi o nowe samochody, to 53 proc. Polaków
spodziewa się wzrostu cen. W przypadku używanych wzrostu cen oczekuje 36 proc.
osób, a niemal tyle samo, 34 proc., oczekuje ich zmniejszenia. Spadek cen
samochodów używanych jest stosunkowo częściej przewidywany przez osoby lepiej
wykształcone.
Zdania są podzielone, kiedy pada pytanie o ceny artykułów
elektronicznych. 42 proc. Polaków oczekuje podwyżek, natomiast 28 proc. myśli
raczej o ich spadku; 13 proc. nie spodziewa się żadnych zmian.
Ceny
połączeń telefonicznych w opinii konsumentów są najmniej zagrożone wzrostem
spośród wszystkich dotychczas omawianych kategorii. 36 proc. konsumentów
oczekuje ich wzrostu po wejściu Polski do Unii Europejskiej, 33 proc. -
spadku.
Ipsos zauważa, że poglądy na proces kształtowania się cen zależą
przede wszystkim od dochodu i wykształcenia. Osoby o najniższych dochodach,
najbardziej wrażliwe na poziom cen dóbr zaspokajających podstawowe potrzeby
(żywności, odzieży i obuwia, mieszkań), częściej wyrażają obawy o poziom cen po
przystąpieniu do UE.
Natomiast w przypadku takich produktów jak samochody
czy połączenia telefoniczne różnice w postrzeganiu cen bardziej zależą od
poziomu wykształcenia. Osoby lepiej wykształcone częściej oczekują spadku cen.
Są bardziej świadome faktu, iż wzrost konkurencji, jaki nastąpi po wejściu
Polski do UE, może przyczynić się do obniżenia cen niektórych
produktów.
Ipsos jest częścią międzynarodowej grupy badawczej obecnej w
35 krajach świata. Polski oddział Ipsos specjalizuje się w badaniach
marketingowych, reklamy, opinii w sektorze publicznym i
prywatnym.
Badanie przeprowadzono między 4 a 10 lutego tego roku na
próbie 1.000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.