Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Ipsos: Polacy oczekują wzrostu cen po wejściu do UE

12 marca 2004

Wzrosną ceny produktów spożywczych po wejściu Polski do Unii Europejskiej - uważa 75 proc. Polaków - poinformował ośrodek badawczy Ipsos w czwartkowym komunikacie. Większość przewiduje wzrost cen mieszkań (66 proc.), odzieży i obuwia (61 proc.).

Jedynie 9 proc. Polaków jest zdania, że ceny żywności spadną po akcesji. Wzrostu cen produktów spożywczych szczególnie często obawiają się osoby o najniższych dochodach na osobę w gospodarstwie domowym (poniżej 75 proc. średniej) oraz bezrobotni.

Natomiast 9 proc. badanych myśli, że ceny mieszkań spadną. W tym przypadku oceny Polaków są zgodne z ocenami ekspertów w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego - komentuje Ipsos.

Polacy oczekują także wzrostu cen odzieży i obuwia, chociaż w ubiegłym roku ceny tych artykułów spadały. Spadku tych cen spodziewa się 12 proc.

Konsumenci mają zdecydowanie odmienny stosunek do cen nowych samochodów osobowych w porównaniu z cenami aut używanych. Jeśli chodzi o nowe samochody, to 53 proc. Polaków spodziewa się wzrostu cen. W przypadku używanych wzrostu cen oczekuje 36 proc. osób, a niemal tyle samo, 34 proc., oczekuje ich zmniejszenia. Spadek cen samochodów używanych jest stosunkowo częściej przewidywany przez osoby lepiej wykształcone.

Zdania są podzielone, kiedy pada pytanie o ceny artykułów elektronicznych. 42 proc. Polaków oczekuje podwyżek, natomiast 28 proc. myśli raczej o ich spadku; 13 proc. nie spodziewa się żadnych zmian.

Ceny połączeń telefonicznych w opinii konsumentów są najmniej zagrożone wzrostem spośród wszystkich dotychczas omawianych kategorii. 36 proc. konsumentów oczekuje ich wzrostu po wejściu Polski do Unii Europejskiej, 33 proc. - spadku.

Ipsos zauważa, że poglądy na proces kształtowania się cen zależą przede wszystkim od dochodu i wykształcenia. Osoby o najniższych dochodach, najbardziej wrażliwe na poziom cen dóbr zaspokajających podstawowe potrzeby (żywności, odzieży i obuwia, mieszkań), częściej wyrażają obawy o poziom cen po przystąpieniu do UE.

Natomiast w przypadku takich produktów jak samochody czy połączenia telefoniczne różnice w postrzeganiu cen bardziej zależą od poziomu wykształcenia. Osoby lepiej wykształcone częściej oczekują spadku cen. Są bardziej świadome faktu, iż wzrost konkurencji, jaki nastąpi po wejściu Polski do UE, może przyczynić się do obniżenia cen niektórych produktów.

Ipsos jest częścią międzynarodowej grupy badawczej obecnej w 35 krajach świata. Polski oddział Ipsos specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, opinii w sektorze publicznym i prywatnym.

Badanie przeprowadzono między 4 a 10 lutego tego roku na próbie 1.000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę