Wcześniejsze emerytury
Wcześniejsza emerytura ma zapewnić wystarczające źródło utrzymania rolnikowi, a także stanowić zachętę do zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej w wieku przedemerytalnym oraz przekazania posiadanego gospodarstwa rolnego młodszym rolnikom.
Program wcześniejszych emerytur skierowany jest do rolników, będących w wieku przedemerytalnym, posiadających gospodarstwa rolne o powierzchni, co najmniej 3 ha UR (hektary fizyczne), którzy zdecydują się na przekazanie gospodarstwa:
Proponowana obecnie podstawowa (minimalna) wysokość wcześniejszej emerytury/osobę - wyniesie 210 % kwoty najniższej emerytury (od 01.06.2002 r. najniższa emerytura wynosi 532,91 zł). Wcześniejsza emerytura będzie wypłacana, co miesiąc, w terminie określonym w decyzji, ale nie dłużej niż przez okres 10 lat. Wyplata tej emerytury ulega zawieszeniu w całości, jeżeli uprawniony podejmie zatrudnienie.
Beneficjentem programu będzie rolnik, który ukończył 55 lat i nie jest jeszcze w wieku emerytalnym; prowadzi działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym, od co najmniej 10 lat i działalność ta była w tym czasie jego jedynym, lub głównym źródłem utrzymania oraz podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy w dniu złożenia wniosku o rentę strukturalną.
Rolnik - beneficjent programu wcześniejszych emerytur może zatrzymać działkę o powierzchni do l ha (wraz z siedliskiem).
Ponadto wymagane jest, aby w wyniku przekazania gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego powiększone zostało jedno lub kilka gospodarstw rolnych już istniejących do powierzchni UR przekraczającej obszar UR średniego gospodarstwa w danym województwie, ale nie mniejszej niż 75 % obszaru UR średniego gospodarstwa rolnego w kraju oraz aby przejmujący posiadał odpowiednie doświadczenie lub umiejętności zawodowe.
Obszary o niekorzystnych warunkach gospodarowania (LFA)
Dopłaty wyrównawcze dla gospodarstw rolnych, położonych na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (LFA)
W ramach obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania wyróżniono:
Wsparcie będzie udzielane w postaci corocznych dotacji wyrównawczych, przyznawanych do hektara gruntów położonych na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania i pozostających w użytkowaniu rolniczym. Dopłatą objęte mogą być: grunty orne, sady, łąki trwałe oraz pastwiska trwałe.
Tabela. Proponowane stawki
dopłat wyrównawczych z tytutu gospodarowania na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (LFA). | |||
Typ LFA
|
Strefy
|
Doptata EURO/ha (60%)
|
Dopłata EURO/ha (100%)
|
Nizinne |
strefa nizinna I |
34 |
56 |
|
strefa nizinna II |
52 |
87 |
Górskie |
strefa górska I |
55 |
92 |
strefa górska II |
68 |
113 |
Dopłata wyrównawcza może być przyznana rolnikowi (właścicielowi albo dzierżawcy) gospodarstwa rolnego, jeśli:
Zaproponowany przez Polskę zasięg geograficzny obszarów uprawnionych do otrzymywania dopłaty wyrównawczych z tytułu LFA, został wyznaczony zgodnie z ww. zasadami. Obszar ten obejmuje obecnie ok. 54 % powierzchni Użytków Rolnych. Należy tu zaznaczyć, że powierzchnia ta, jak i wysokość dopłaty LFA, będą przedmiotem negocjacji z Komisją Europejską.
Programy rolnośrodowiskowe
Programy rolno-środowiskowe to przedsięwzięcia, dobrowolnie realizowane przez rolnika, związane z gospodarowaniem rolniczym, służące ochronie środowiska oraz zachowaniu krajobrazu i dziedzictwa przyrodniczego wsi.
Obszar całego gospodarstwa rolnego będzie objęty planem działalności rolno-środowiskowej, w którym zostaną określone pakiety rolno-środowiskowe i działki rolne, na których będą realizowane określone w planie zadania. Plany takie musza być realizowane przez 5 lat. Systemem pomocy finansowej będą objęte grunty użytkowane rolniczo i tereny nierolne, na których prowadzone będą specjalne zabiegi. Wykluczone z pomocy będą grunty rolne zabudowane, grunty pod wodami powierzchniowymi, płynącymi i stojącymi, grunty leśne (powyżej 0,1 ha) oraz grunty odłogo-wane.
Krajowy Program Rolno-Środowiskowy (KPR), składa się z czterech schematów (podprogramów):
Schemat I: Ochrona różnorodności biologicznej obszarów rolnych - będzie wdrażany na terenie geograficznie wydzielonych stref, tzw. Obszarów Przyrodniczo Wrażliwych (OPW), które obejmują obszary rolnicze o wybitnych walorach przyrodniczych. Wstępnie wydzielono na terenie kraju 4 OPW, tj. Biebrzańsko-Narwiański, Ujście Warty, Doliny Baryczy i Wschodnio-Karpacki, pełniące kluczową rolę w tworzonym systemie sieci NATURA 2000. Celem Schematu jest ochrona pół-naturalnych siedlisk łąk i pastwisk, zagrożonych degradacją w wyniku zaniechania użytkowania, bądź ich intensyfikacji. Dla każdego OPW będzie dokonany wybór pakietów działań, odpowiednio do jego specyfiki przyrodniczej i potrzeb działań ochronnych.
Schemat II - Ochrona środowiska przyrodniczego i krajobrazu - o zasięgu horyzontalnym, ze wskazaniem obszarów priorytetowych w każdym województwie. Został on ukierunkowany na promocję rolnictwa zrównoważonego oraz rozwiązywanie problemów środowiskowych o zasięgu regionalnym, jak np.: przeciwdziałanie erozji i zanieczyszczeniu wód azotanami, ochronę i kształtowanie struktury krajobrazu w celu zachowania walorów przyrodniczych, np. poprzez wprowadzanie zadrzewień i stref buforowych, itd.
Schemat III - Rolnictwo ekologiczne - schemat ogólnokrajowy, którego celem będzie promocja rolnictwa ekologicznego. Schemat będzie wdrażany bez ograniczeń przestrzennych.
Schemat IV - Ochrona zasobów genetycznych w rolnictwie - schemat ogólnokrajowy, którego celem jest ochrona zasobów genetycznych zgromadzonych w tradycyjnych odmianach roślin uprawnych i sadowniczych oraz rasach zwierząt gospodarskich.
Dopłaty za poszczególne pakiety zostały ustalone, przy uwzględnieniu następujących elementów:
Pomoc finansowa będzie wypłacana corocznie jako suma dopłaty za pakiety działań wdrażanych w gospodarstwie. Średnia stawka pomocy finansowej w programie wyniesie około 500 PLN (125 EU-R0)/ha/rok.
Beneficjentem programu rolno-środowiskowego może zostać rolnik, który prowadzi działalność rolniczą na powierzchni, co najmniej 2 hektarów użytków rolnych, a w przypadku ekologicznego gospodarstwa rolnego - na powierzchni l ha. Przewidziane jest również uwzględnianie wniosków grupowych. Rolnik (grupa rolników) musi przygotować i złożyć 5-letni plan działalności rolno-środowiskowej.
Zalesianie gruntów rolnych
Potrzeby zalesieniowe kraju zostały oszacowane w Krajowym Programie Zwiększania Lesistości. Biorąc pod uwagę planowany wzrost lesistości kraju, celem tego instrumentu jest wsparcie procesu zalesiania gruntów rolnych, nie należących do Skarbu Państwa, a następnie zapewnienie właściwej pielęgnacji nowych nasadzeń we wczesnych etapach jej rozwoju. Rolnik może także otrzymać pomoc finansową przez 20 lat od założenia uprawy, za utracony dochód z tytułu wyłączenia gruntów spod uprawy.
Działanie to obejmuje następujące dopłaty:
Warunkiem uzyskania wsparcia będzie spełnienie następujących wymogów:
Tabela. Proponowana wielkość dopłaty za zalesianie gruntów
rolnych | |||
Lp. |
Schematy |
PLN/ha | |
Iglaste |
liściaste | ||
1 |
Dopłata do zalesienia | ||
|
Zalesianie na terenach o korzystnej konfiguracji |
3400 |
4200 |
|
Zalesianie na terenach o niekorzystnej konfiguracji |
5200 |
6200 |
|
Grodzenie siatką 2-metrową |
1800 | |
|
Inne metody osłony przed zwierzyną |
570 | |
2 |
Premia pielęgnacyjna |
|
|
|
na terenach o korzystnej konfiguracji |
400 | |
|
na terenach o niekorzystnej konfiguracji |
520 | |
3 |
Premia zalesieniowa |
600 (może ulec zmianie przy uwzględnieniu utraty dopłaty
bezpośredniej na powierzchnie zalesianą)
|
Beneficjentem tego instrumentu może być: