Informacja o stanie realizacji programu SAPARD według danych na dzień 27 czerwca 2003 r.
I. Działania Programu SAPARD
1) Działania w trakcie
realizacji
W oparciu o decyzję Komisji Europejskiej z dnia 2 lipca
2002 r. o przekazaniu Polsce zarządzania Programem SAPARD, w dniu 9 lipca 2002
roku ukazało się ogłoszenie prasowe Prezesa Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) informujące o rozpoczęciu z dniem 17 lipca 2002
roku przyjmowania wniosków o pomoc finansową w Działaniach:
1. "Poprawa
przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych";
2. "Inwestycje
w gospodarstwach rolnych";
3. "Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów
wiejskich"
W Działaniu 1, w którym beneficjentami są
przedsiębiorcy oraz grupy producentów rolnych i ich związki, złożono łącznie 473
wnioski o pomoc finansową. Do dnia 27.06.2003 r. podpisano 226 umów z
beneficjentami tego działania.
W Działaniu 2, w którym
beneficjentami są rolnicy, wnioski składane są od 17.07.2002 r. do wyczerpania
środków. Do dnia 27.06.br. złożono 1 854 wnioski o pomoc finansową. Do dnia
27.06.2003 r. ARiMR podpisała 1 181 umów z rolnikami o udzielenie pomocy
finansowej.
W Działaniu 3, w którym beneficjentami są gminy,
związki gmin i powiaty, złożono 2 032 wnioski o pomoc finansową2 oraz udzielono
1 718 promes. Do dnia 27.06.2003 r. zawarto 1 453 umowy pomiędzy ARiMR a
beneficjentami tego działania.
Ponadto na podstawie decyzji KE z
dnia 2 lipca 2002 roku uruchomiono również Działanie 6. "Szkolenia zawodowe" i
Działanie7."Pomoc techniczna" . W ramach Działań 6 i 7 zakończono procedurę
przetargową na realizację projektów objętych finansowaniem z RUF 2000 i 2001. W
Działaniu 6 podpisano 8 umów, w Działaniu 7 . 3 umowy, aktualnie trwa realizacja
projektów.
2) Działania przygotowywane do
uruchomienia
W kwietniu 2002 r. Komisja Europejska podjęła decyzję
o zatwierdzeniu nowej wersji Działania 4. "Różnicowanie działalności
gospodarczej na obszarach wiejskich", przyjętej przez Zespół-Komitet do Spraw
Monitorowania Programu SAPARD Uchwałą nr 4 z dnia 7 lutego 2002 r. We wrześniu
2002 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała Krajowemu
Urzędnikowi Zatwierdzającemu (KUZ) . Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie
Finansów procedury wdrożeniowe dla Działania 4, w celu sprawdzenia ich przez
audytora zewnętrznego, w możliwie najkrótszym terminie przed wydaniem przez KUZ
krajowego aktu akredytacji dla Działania 4. Jednocześnie Ministerstwo Finansów
dopiero w dniu 25 listopada 2002 roku zawarło z firmą Ernst & Young Audit
Sp. z o.o. umowę o wykonanie audytu przedakredytacyjnego dla Działania
4.
W dniu 11 czerwca 2003 r. Krajowy Urzędnik Zatwierdzający wydał Krajowy Akt
Akredytacji dla Działania 4 Programu SAPARD. W dniu 30 czerwca rozpoczęła się
misja audytorów Komisji Europejskiej sprawdzająca przygotowanie procedur do
Działania 4. Zakłada się, że rozpoczęcie przyjmowania wniosków o pomoc finansową
w Działaniu 4 możliwe będzie na początku III kwartału 2003 roku. W dniu 15
kwietnia 2003 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające
rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów
realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie
gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej, obejmujące
m.in. przepisy wprowadzające Działanie 4 .Różnicowanie działalności gospodarczej
na obszarach wiejskich. oraz zmiany przyjęte przez Komitet Monitorujący w dniu
18.12.2002 r. (o których jest mowa w dalszej części materiału, w pkt. III.1.).
Rozporządzenie zostanie opublikowane niezwłocznie po wydaniu przez Komisję
Europejską decyzji o zatwierdzeniu zmian w Programie Operacyjnym
SAPARD.
Zgodnie z Uchwałą Nr 18 Zespołu-Komitetu do Spraw
Monitorowania Programu SAPARD z dnia 18.12.2002 roku w sprawie przywrócenia
realizacji schematu "Pilotażowe programy rolnośrodowiskowe" w ramach Działania 5
Programu Operacyjnego SAPARD, kontynuowane są prace zmierzające do uruchomienia
tego działania jesienią 2003 roku. Na posiedzeniu w dniu 4 czerwca br.,
Zespół-Komitet ds. Monitorowania Programu SAPARD podjął Uchwałę nr 20 w sprawie
przyjęcia opisu Działania 5. "Program rolnośrodowiskowy (projekty pilotażowe)",
która umożliwia przygotowanie procedur wdrożeniowych dla ww. działania. Szacuje
się, że Działanie 5 uzyska akredytację jesienią bieżącego
roku.
II.
Wykorzystanie środków
Polska
podpisała z Komisją Europejską cztery Roczne Umowy Finansowe:
• na
rok 2000 w dniu 29 marca 2001 . na kwotę 171 570 075 euro,
•
na rok
2001 w dniu 6 czerwca 2002 . na kwotę 175 057 271 euro,
• na rok 2002 w
dniu 3 kwietnia 2003 . na kwotę 179 874 468 euro,
• na rok 2003 w dniu
5 czerwca 2003 . na kwotę 181 658 615 euro.
Aktualnie realizowane
działania Programu SAPARD współfinansowane są ze środków dostępnych w ramach RUF
2000 i 2001.
W Rocznej Umowie Finansowej na rok 2003 znajdują się
zapisy wprowadzające w życie postanowienia zawarte w Rozporządzeniu Komisji
Europejskiej (KE) 188/2003 z dnia 31 stycznia 2003 r. zmieniającego
Rozporządzenie (KE) 2222/2000 o wydłużeniu terminów wygasania zobowiązań KE w
ramach Rocznych Umów Finansowych 2000, 2001 i 2002, odpowiednio do końca 2004,
2005 i 2006 roku. Dzięki temu zapisowi mogą być przedłużane terminy realizacji
umów zawartych pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a
beneficjentami Programu SAPARD.
W związku z niedoborem środków w
Działaniu 3, na wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Zespół.Komitet do
Spraw Monitorowania Programu SAPARD na posiedzeniu w dniu 5 listopada 2002
podjął uchwałę w sprawie przesunięcia środków finansowych pomiędzy działaniami
Programu SAPARD w ramach środków z RUF 2000. Przesunięto kwotę 47 349 252 euro
(35 511 939 euro ze środków UE + 11 837 313 euro ze środków krajowego
współfinansowania) z Działania 1, w którym pozostały środki niewykorzystane, na
Działanie 3, gdzie kwota wnioskowanej pomocy przewyższała dostępny dla tego
działania limit.
Stopień wykorzystania środków z RUF 2000 i 2001, według stanu na 27 czerwca
2003 r., na podstawie wniosków uznanych za zgodne z Programem SAPARD,
przedstawia się następująco:
-
Działanie 1 . 52,30% - 261 982 912,83
zł
-
Działanie 2 . 21,16% - 71 813 607,03 zł
-
Działanie 3 .
88,78% - 866 651 607,34 zł;
natomiast na podstawie zawartych
umów:
- Działanie 1 . 40,40% - 202 360 484,02 zł
- Działanie 2
. 15,23% - 51 690 388,89 zł
- Działanie 3 . 67,42% - 658 179 496,27
zł;
oraz w oparciu o promesy wydane w Działaniu 3 . 82,09% . 801 317
902,78 zł3.
Ponadto dokonano 214 płatności na łączną kwotę 11 581
941,85 zł, w tym 205 płatności w ramach Działania 2 na kwotę 8 803 482,40 zł
oraz 9 w Działaniu 1 na kwotę 2 778 459,45 zł.
III. Zmiany w
Programie Operacyjnym SAPARD
Modyfikacje Programu Operacyjnego
SAPARD mają na celu zwiększenie absorpcji środków pomocowych.
1)
zmiany wprowadzone przez Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Programu SAPARD
na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2002 roku:
• w Działaniu
1:
- wprowadzenie jednolitego poziomu finansowania na poziomie 50%
kosztów kwalifikowanych, bez podziału na kategorie inwestycji;
• w
Działaniu 2:
- podwyższenie górnych limitów produkcji mleka z 350 000
l/rok do 550.000 l/rok i trzody chlewnej z 250 na 600 stanowisk dla tuczników (w
cyklu zamkniętym z 25 na 60 stanowisk dla macior) . limity te stanowią jeden z
warunków uzyskania pomocy finansowej w Programie SAPARD,
- podwyższenie
limitów pomocy finansowej przeliczonych proporcjonalnie do zwiększenia górnych
limitów produkcji:
› z 85 000 do 130 000 PLN dla gospodarstw specjalizujących
się w produkcji mleka,
› z 110 000 do 170 000 PLN w gospodarstwach
specjalizujących się w produkcji mleka, w przypadku gdy elementem inwestycji
jest budowa urządzeń do przechowywania odchodów zwierzęcych,
› z 65 000
do 150 000 PLN dla inwestycji w sektorze trzody chlewnej;
• w Działaniu
2 i 4:
- dopuszczenie do Programu SAPARD także rolników ubezpieczonych
poza KRUS.
Wszystkie powyższe zmiany zostały jednogłośnie,
pozytywnie zaopiniowane na posiedzeniu Komitetu STAR w dniu 29 stycznia 2003
r.
Ponadto wyjaśniono z przedstawicielami Komisji Europejskiej, że
finansowanie zakupu ciągników w schematach: 2.1 "Restrukturyzacja produkcji
mleka" i 2.2 "Modernizacja gospodarstw specjalizujących się w produkcji zwierząt
rzeźnych" będzie możliwe po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską modyfikacji
listy kosztów kwalifikowanych (obecnie możliwe jest ujęcie zakupu ciągnika w
kosztach kwalifikowanych schematu 2.3 "Zwiększenie różnorodności produkcji
gospodarstw rolnych").
Na przełomie kwietnia i maja ARiMR przekazała erraty do procedur
wdrożeniowych do Krajowego Urzędnika Zatwierdzającego (wiceministra finansów),
wynikające m.in. z ww. zmian w Programie Operacyjnym SAPARD i korekty kosztów
kwalifikowanych. Do ostatecznego zatwierdzenia ww. zmian konieczne jest jeszcze
uzyskanie akceptacji Komisji Europejskiej na podstawie sprawdzenia ww. errat do
procedur, co jest spodziewane na początku III kwartału 2003 r.
2)
zmiany wprowadzone przez Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Programu SAPARD
na posiedzeniu w dniu 4 czerwca 2002 roku oraz w trybie obiegowym po
posiedzeniu:
• w Działaniu 1:
- poszerzenie kręgu
beneficjentów o przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z usługowym
przechowywaniem towarów zamrożonych lub schłodzonych pochodzących z przetwórstwa
mleka, ryb, uboju, rozbioru i przetwórstwa mięsa a także owoców i
warzyw.
- zwiększenie maksymalnego limitu pomocy w Działaniu 1. Poprawa
przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych do 10 000 000 zł w okresie
trwania Programu.
• w Działaniu 1 i 2:
- dopuszczenie co
najmniej trzech płatności w ramach Działania 1 oraz Działania 2 (w Schemacie
2.1. Restrukturyzacja produkcji mleka oraz w Schemacie 2.2. w ramach Komponentu
2.2.3. Modernizacja produkcji trzody chlewnej i drobiu (dla inwestycji w
gospodarstwach specjalizujących się w produkcji trzody chlewnej) w taki sposób,
aby wprowadzić możliwość podzielenia inwestycji na trzy etapy i dokonywać
częściowej płatności pomocy po zakończeniu poszczególnych etapów
inwestycji;
• w Działaniu 2:
- podniesienie limitu wieku
rolników mogących ubiegać się o wsparcie z 50 lat do 55 lat.
Wyżej
wymienione zmiany wprowadzone przez Komitet Monitorujący w czerwcu br. muszą
przejść całą procedurę akredytacyjną zanim zaczną obowiązywać, co może potrwać
kilka miesięcy.
Opracowano w Departamencie Pomocy Przedakcesyjnej i Funduszy
Strukturalnych MRiRW
Warszawa, 1 lipca 2003 roku