Polityka rozwoju rolnictwa i jego otoczenia we Wspólnocie Europejskiej, realizowana w ramach polityki społeczno-gospodarczej i integracyjnej, zmieniała się wraz z poziomem ogólnego rozwoju gospodarczego.
Można wyróżnić pięć zasadniczych etapów tej polityki:
Wspólna Polityka Rolna (WPR) ukształtowała się jako historycznie pierwsza
i najbardziej kompleksowa polityka społeczno-ekonomiczna Wspólnoty.
Regulację prawną tego obszaru podejmują artykuły 38-47 Traktatu o Wspólnocie
Europejskiej.
Traktat Rzymski stwierdza, że Wspólny Rynek obejmuje
wszystkie produkty rolne oraz że dla sprawnego funkcjonowania i rozwoju tego
rynku musi być prowadzona wspólna polityka rolna (artykuł 3).
Cele i zasady WPR określa artykuł 39 Traktatu:
Twórcy Traktatu, zdając sobie sprawę z tego, że stawiane cele są do pewnego
stopnia wzajemnie sprzeczne ze względu na rozbieżność interesów konsumentów i
producentów, usiłowali ustalić ich hierarchizację. Z dwóch pierwszych punktów
jasno wynika, że poprawa perspektyw finansowych producentów była celem
podstawowym.
Traktat
Rzymski (artykuł 40) zalecał agendom UE wypracowanie Wspólnej Polityki Rolnej
(Common Agricultural Policy – CAP). Główne zasady WPR zostały opracowane na
konferencji ekspertów krajów członkowskich w Stresa w 1958 roku. Koncepcja
Wspólnej Polityki Rolnej opiera się na trzech podstawowych zasadach:
Instrumentarium Wspólnej Polityki Rolnej obejmuje dwa typy interwencji:
- politykę kontroli rynku, uwzględniającą następujące trzy elementy traktatu:
- politykę strukturalną, oddziaływującą na:
czynniki produkcji, warunki produkcji, zaangażowanie funduszu dla finansowania
tej polityki na szczeblu UE.
System
instrumentów rynkowych dzieli się na dwie grupy:
- środki interwencji wewnętrznej
oraz
- środki ochrony zewnętrznej.
Do środków interwencji wewnętrznej zalicza się m.in.
ustalanie tzw. cen interwencyjnych, zakupy interwencyjne, składowanie nadwyżek i
inne formy wycofywania z rynku nadmiernej podaży.
Natomiast w zakres zewnętrznej ochrony przed importem tańszych produktów z państw trzecich wchodzą w szczególności: cła i importowe opłaty wyrównawcze; subwencje eksportowe; kontyngenty; standardy, normy techniczne i przepisy sanitarne ograniczające import i minimalne ceny wejścia, określane dla produktów sprowadzanych. W ramach WPR wykształcił się system wspólnej organizacji sektorowych rynków rolnych.
Od stycznia 1962 roku we
Wspólnocie zaczęły powstawać pierwsze Wspólne Organizacje Rynków
(WOR).
Wyodrębnione zostały następujące WOR:
Dla każdej z nich opracowano odmienne
podstawy prawne, mechanizmy działania i instrumenty prawno-ekonomiczne. W ramach
WOR można ustalać ceny, subwencje na produkcję i komercjalizację poszczególnych
wyrobów, system składowania i przemieszczania produktów rolnych oraz wspólną
technikę stabilizacji przywozu i wywozu.
Wyodrębnienie WOR nie
oznaczało jednak pełnej liberalizacji wymiany handlowej między państwami
członkowskimi UE. Wszelkie bariery zniknęły dopiero po utworzeniu Jednolitego
Rynku (1 stycznia1993 roku). Polityka strukturalna służy przede wszystkim
modernizacji użytkowania gruntów rolnych w celu zwiększenia ich wydajności i
obejmuje instrumenty wyłączania gruntów z produkcji rolnej, ekstensyfikacji i
konwersji produkcji rolnej, przechodzenia rolników na wcześniejszą emeryturę,
koncentracji podaży produktów rolnych i dostosowywania jej do wymogów rynku
poprzez tworzenie grup zawodowych, a także metody restrukturyzacji gospodarstw
rolnych. Jak wykazuje dotychczasowa (poddawana ostrej krytyce) praktyka
wspólnotowa, wyraźny priorytet przyznaje się mechanizmom interwencji rynkowej.
Struktura rolnictwa różni się znacznie na poszczególnych obszarach UE, co
uwidacznia się wyraźnie w dużych regionalnych różnicach produktywności.
Stosowane przez UE środki polityki strukturalnej nie są jedynymi, jakie można
podjąć w celu poprawy struktury europejskiego rolnictwa. Polityka Wspólnoty ma w
istocie jedynie charakter uzupełniający, a główna odpowiedzialność nadal
spoczywa na krajach członkowskich. WPR pozwoliła na osiągnięcie
samowystarczalności żywnościowej Wspólnoty. Zostało to okupione kosztownym
wzrostem nadwyżek produkcji artykułów rolnych. Instrumenty interwencji
nastawione były bowiem głównie na intensyfikację produkcji rolniczej.
Spowodowało to wzrost dochodów rolniczych, ale nie zmniejszyła się rozpiętość
między dochodami rolników a dochodami innych grup społecznych. Niedoskonałe
struktury obszarowe gospodarstw rolnych powodowały, że aż 80% z nich nie mogło
uzyskiwać minimalnej skali produkcji zapewniającej efektywne wykorzystanie
kapitału.
Niezbędnym okazało się ograniczenie liczby osób
pracujących w rolnictwie, tworzenie gospodarstw dysponujących odpowiednim
potencjałem produkcyjnym oraz ograniczanie powierzchni użytków rolnych. Ponadto
polityka ta nie prowadziła do rozwiązania problemów strukturalnych w rolnictwie
i jego otoczeniu. Równocześnie wysokie koszty jej finansowania, a także protesty
krajów nie należących do UE stanowiły podstawę dokonania korekt w zasadach
interwencji. Próby reformowania WPR podejmowane były od 1968 roku (wprowadzenie
Planu Mansholta). W 1985 roku wydano Zieloną Księgę, a w 1991 wprowadzono Plan
Mac Sharry’ego. Zakładały one stopniowe ograniczenie skali i poziomu produkcji
za pomocą kategorii rynkowych (zniekształcających rynek na rzecz wprowadzenia
mechanizmów strukturalnych).
Plan Mansholta - plan ten był próbą przystosowania
WPR do ówczesnej sytuacji ekonomicznej. Został opracowany przez Komisję
Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej pod kierunkiem ówczesnego Komisarza Rolnego
S. Mansholta i przekazany Radzie w 1968 roku w postaci pakietu
dokumentów:
Plan miał polegać na reorientacji prowadzonej wówczas polityki, która – wg jego autorów – koncentrowała się zanadto na problemach rynkowo-cenowych, a szczególnie na funkcji dochodowej cen. Uważano bowiem, że ten właśnie kierunek WPR przyczynił się do tego, że tempo wzrostu produkcji rolnej w krajach EWG w latach sześćdziesiątych było znacznie szybsze od tempa spożycia, co z kolei przyczyniło się do pojawienia się na niektórych rynkach rolnych EWG pierwszych, trudnych do ulokowania na rynkach światowych, nadwyżek (jedynym rynkiem, na którym nie przewidywano trudności zbytu, był rynek wołowiny). Ceny gwarantowane ustalano wówczas na bardzo wysokim poziomie – znacznie wyższym od cen rynków międzynarodowych oraz od cen, które kształtowały się na rynkach wewnętrznych państw konkurujących z EWG. Autorzy Planu stwierdzali, że wprawdzie umożliwiły one wzrost dochodów rolniczych, ale nie zapobiegły zwiększaniu się rozpiętości między dochodami rolników a innych grup społecznych. Przyczyniły się natomiast do zahamowania procesów modernizacyjnych i migracji z rolnictwa oraz uniemożliwiły skierowanie kapitału WPR na inne, efektywniejsze cele.
Stąd propozycja nowej polityki cenowej uwzględniającej równocześnie popyt, koszty i niezbędne zmiany kierunków produkcji.
Ceny, według autorów Planu, powinny być przede wszystkim kategorią
ekonomiczną, a podstawą ich kalkulacji dobre gospodarstwa mające możliwości
sprostania konkurencji. Stwierdzono również, że w tych dziedzinach, w których
występują nadwyżki strukturalne, wzrost cen jest wykluczony, a w innych możliwy
w takim zakresie, w jakim pozwala sytuacja popytowo – podażowa. Równocześnie,
według autorów Planu, swe mankamenty ujawniły struktury rolnictwa – zwłaszcza
daleka od optymalnej struktura zaangażowanych czynników produkcji. Niewielkie
zasoby ziemi uniemożliwiały aż 80% istniejących gospodarstw osiągnięcie
minimalnej skali produkcji zapewniającej efektywne wykorzystanie kapitału (który
należało zainwestować ze względów technicznych) i pełne wykorzystanie jednej
osoby pracującej w gospodarstwie. W rezultacie dochody z pracy w rolnictwie były
niższe niż w innych działach produkcji materialnej. Trudna była również sytuacja
socjalna rolników (trudności z urlopem, siedmiodniowy tydzień pracy w produkcji
zwierzęcej, trudności życia kobiet na wsi).
Niezbędne było wprowadzenie
konsekwentnej polityki strukturalnej, operującej środkami nie prowadzącymi do
wzrostu produkcji. Proces tworzenia większych gospodarstw i z reguły
towarzysząca mu ekstensyfikacja produkcji nie byłyby jednak w stanie przywrócić
równowagi na rynkach rolnych. Stąd, zdaniem autorów, konieczność wyłączenia
najsłabszych gruntów spod uprawy i zalesienie części z nich. Równocześnie
procesy ograniczania produkcji powinny być tak prowadzone, aby nie nastąpiło
wstrzymanie działań poprawiających infrastrukturę rolniczą (komasacja,
nawadnianie, odwodnienia) oraz modernizujących
procesy produkcyjne. Plan
przewidywał konieczność regionalnego zróżnicowania polityki strukturalnej.
Aczkolwiek zasady polityki strukturalnej (wspólne cele i środki niezbędne do ich
osiągnięcia) miały być jednolite, to wprowadzanie ich w życie miało być
pozostawione administracji państw członkowskich.
Wraz z powiększaniem
gospodarstw powinna ulegać zmniejszeniu liczba pracujących w rolnictwie. Dlatego
też jedną z ważnych części Planu był zespół środków przyspieszających tempo
migracji z rolnictwa.
Środki finansowe na realizację Planu miały zapewnić
państwa członkowskie i EWG. Proponowano 50% udział Wspólnoty w finansowaniu
działań mających na celu ograniczenie liczby pracujących w rolnictwie,
ograniczenie powierzchni użytków rolnych i poprawę struktur produkcyjnych.
Natomiast w przypadku struktur handlowych udział ten miał wynosić
30%.
W sferze organizacyjnej w Planie:
1.
Przewidziano przekazanie władzom EWG części uprawnień decyzyjnych państw
członkowskich (uprzednio EWG jedynie kontrolowało i koordynowało, naogół
nieskutecznie, politykę strukturalną) i obowiązek podporządkowania się decyzjom
podejmowanym na szczeblu EWG,
2. Sformułowano środki i mechanizmy, przy
pomocy których miała być prowadzona wspólna strukturalna polityka rolna oraz
zasady jej finansowania.
W Planie proponowano następujące środki
z zakresu polityki strukturalnej:
1. Ograniczające liczbę osób
pracujących w rolnictwie,
2. Sprzyjające tworzeniu gospodarstw rolnych
dysponujących odpowiednim potencjałem,
3. Ograniczające powierzchnię
użytków rolnych.
4. Koncentrujące podaż (zespoły
producentów).
Program Mac Sharry’ego Znacznie głębszą reformę WPR
rozpoczął w 1993 roku program Mac Sharry’ego. Nowe cele WPR akcentowały
ogólnogospodarcze, a nie produkcyjne funkcje rolnictwa. Do najważniejszych celów
tej reformy (wprowadzanej w życie w latach 1993- 1996) należały:
-
zrównoważenie rynków rolnych UE,
- poprawa konkurencyjności rolnictwa
UE, ekstensyfikacja gospodarowania mająca na celu ochronę środowiska i
zmniejszenie nadwyżek rolnych,
- redystrybucja środków z budżetu UE
między większą liczbę gospodarstw rolnych (poprzednio 20% najsilniejszych
gospodarstw otrzymywało 80% środków),
- zachowanie niezbędnej liczby
gospodarstw rolnych.
Reforma Mac Sharry’ego była początkiem zmian
systemowych. Podstawowymi środkami, za pomocą których zamierzano zrealizować
wskazane cele były obniżki cen gwarantowanych, różne rodzaje subwencji oraz
mechanizm wyłączania ziemi spod uprawy. Ceny gwarantowane przestały pełnić
funkcję podstawowego stabilizatora dochodów rolniczych. Obecnie dzielą tę
funkcję z bezpośrednimi dopłatami z budżetu UE. Wraz ze zmianami mechanizmów
rolnych wprowadzono środki towarzyszące, m.in. zalesianie użytków rolnych,
wcześniejsze odchodzenie rolników na emeryturę czy przepisy o ochronie
środowiska zalecające ekstensyfikację metod produkcji. Reforma sprzyjała także
dywersyfikacji działalności gospodarczej prowadzącej do rozwoju regionów
wiejskich oraz tworzeniu pozarolniczych miejsc pracy (alternatywnych źródeł
dochodów ludności wiejskiej). Do najważniejszych pozytywnych efektów programu
Mac Sharry’ego należy zaliczyć lepsze zrównoważenie rynków i zmniejszenie
zapasów artykułów objętych programem, a także wzrost dochodów rolniczych
(szczególnie widoczne są efekty programu w dziedzinie zbóż). Równocześnie, ze
względu na korzystną sytuację rynkową, subwencje rekompensujące, wypłacane
rolnikom uprawiającym zboża i rośliny oleiste, były zbyt wysokie. Wystąpiła
także niekorzystna dla środowiska tendencja wzrostu powierzchni upraw
nawadnianych oraz intensywnych systemów chowu zwierząt. Ponadto wprowadzenie
subwencji rekompensujących znacznie zwiększyło wydatki budżetowe związane w
produktami objętymi programem.
Plan Fischlera - w marcu 1998 roku Komisja
Europejska ogłosiła tzw. Plan Fischlera zawierający projekty aktów prawnych
wprowadzających część rolną Agendy 2000. Ostateczne decyzje zapadły na szczycie
Rady Europejskiej w Berlinie. Stanowiły one polityczny kompromis i wynik
przetargów odzwierciedlający sprzeczne interesy poszczególnych krajów
członkowskich UE; nakreśliły jednak kierunek rozwoju Wspólnej Polityki
Rolnej.
Zmiany wprowadzone w ramach Agendy 2000 dotyczą:
- systemu interwencji na podstawowych rynkach rolnych (upraw polowych,
wołowiny, mleka i wina) oraz
- polityki rozwoju obszarów
wiejskich.
Głównym celem reformy było zwiększenie orientacji rynkowej w
rolnictwie (jako wstępnego warunku rozwoju europejskiego sektora
rolno-żywnościowego), wzrost jego efektywności i konkurencyjności oraz
wzmocnienie strukturalnego i ekologicznego rozwoju obszarów wiejskich (jako
uzupełniającego filaru Wspólnej Polityki Rolnej, która powinna się przekształcić
we Wspólną Politykę Rolną i Rozwoju Wsi). Priorytetem WPR staje się zintegrowane
podejście do ochrony środowiska i wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa oraz
różnicowanie działalności gospodarczej, sprzyjające rozwojowi obszarów wiejskich
w powiązaniu z rozwojem regionalnym. Reforma WPR zmierza przede wszystkim do
ustanowienia europejskiego modelu rolnictwa charakteryzującego się większą
konkurencyjnością, dbałością o środowisko naturalne oraz o wysoką jakość
produktów, jak również kreującego nowe miejsca pracy oraz racjonalnego i
zrozumiałego dla opinii publicznej. System nie wprowadza nowych mechanizmów, nie
zmniejsza ogólnej wysokości subwencji, lecz jedynie zakłada zmianę
beneficjantów. Obecnie część dawnych subwencji eksportowych przyjmuje postać
bezpośrednich subwencji wyrównawczych oraz związanego z nimi obowiązkowego i
dobrowolnego odłogowania gruntów. Znaczną część wsparcia otrzymuje rolnik,
podczas gdy uprzednio przekazywano je eksporterowi. Reforma miała też pozwolić
na zmniejszenie wydatków na rolnictwo z budżetu UE. Decyzje podjęte w Berlinie w
marcu 1999 roku nie spełniły jednak oczekiwań co do finansowania polityki
rolnej. WPR przewidziana na lata 2000-2006 potwierdza pogląd, że polityka rolna
UE znajduje się w fazie zasadniczych przekształceń systemowych. Widoczna jest
rezygnacja z ochrony dochodów rolniczych przy pomocy klasycznych środków
polityki interwencyjnej i protekcyjnej. Zgodnie z nowo wprowadzonym systemem,
ceny będą kształtować się w powiązaniu z cenami rynków międzynarodowych,
natomiast obowiązek ochrony dochodów rolniczych przejmie na siebie w większym
niż dotąd zakresie budżet UE. W 2002 roku Komisja Europejska, realizując
postanowienia szczytu berlińskiego, opublikowała „Przegląd Średniookresowy
Wspólnej Polityki Rolnej”. Dokument zawierał propozycje Komisji wprowadzenia
zryczałtowanych płatności bezpośrednich, których otrzymywanie nie byłoby
uwarunkowane tak jak dotychczas, tzn. uprawą określonych roślin czy chowem
określonych zwierząt. Zaproponowano również stopniową obniżkę płatności
bezpośrednich (w ciągu 7 lat o 20%). Zaoszczędzone w ten sposób środki byłyby
przeznaczone na wsparcie II filaru WPR (tzw. instrumenty towarzyszące: LFA,
programy rolno-środowiskowe, zalesianie i wcześniejsze emerytury oraz nowe
instrumenty). Propozycje KE wywołały różne reakcje wśród państw członkowskich
UE. Jednoznacznego poparcia udzieliły im: Szwecja, Niemcy, Holandia, W. Brytania
oraz Dania – kraje, które od dawna dążą do istotnych zmian WPR. Pozostałe
państwa członkowskie pozostają w opozycji do reform zgłoszonych przez KE. Do
tradycyjnych przeciwników zmian w polityce rolnej należą: Francja, Hiszpania,
Irlandia, zaś do umiarkowanych – Belgia, Luksemburg, Finlandia i Austria.
Jeszcze innego kierunku reform oczekują: Portugalia, Włochy i Grecja. Kolejna
reforma WPR jest więc znowu dowodem kompromisu między sprzecznymi celami państw
członkowskich UE. Jej kolejny etap potwierdził ogólny kierunek przeobrażeń WPR,
zorientowanych na ograniczenie interwencji cenowych i wzrost roli bezpośrednich
dopłat kompensacyjnych do dochodów rolniczych z zastosowaniem ilościowych
pułapów produkcji rolnej. Przyjęte rozwiązania nie pozwolą na spełnienie wymogów
dalszej liberalizacji handlu zalecanej w ramach kolejnych rund Światowej
Organizacji Handlu (WTO). Można zatem oczekiwać, że dalsze reformowanie WPR
będzie kontynuowane w kierunku ograniczania programów wspierania rynku rolnego
programami strukturalnymi.
Autor: Prof. Andrzej Kowalski Instytut
Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Katedra Agrobiznesu
SGH