Zdaniem młodych rolników, Europie możemy zaproponować rynek zbytu, zdrową i ekologiczną żywność, tanią ziemię oraz tradycję i kulturę - wynika z ankiety "Jak mieszkańcy obszarów wiejskich postrzegają Unię Europejską i Europejczyków".
Wyniki ankiety przedstawiono podczas podsumowanej we wtorek 16 września kampanii informacyjno-edukacyjnej Związku Młodzieży Wiejskiej na temat Unii Europejskiej.
86 proc. uczestników ankiety uznało, że wejście Polski do Unii Europejskiej jest szansą na lepszą pracę i zarobki, 82 proc. liczy na rozwój małych regionów i przedsiębiorczości, zaś 74 proc. - na stabilizację.
Ponad połowa badanych (53 proc.) uważa, że Unia Europejska daje możliwość lepszej edukacji, a zdecydowana większość, bo 70 proc. młodych rolników, chce się dokształcać.
Młodzi Europejczycy z krajów "Piętnastki" jawią się ich rówieśnikom mieszkającym na polskiej wsi jako lepiej wykształceni i odważni w podejmowaniu trudnych decyzji dotyczących zmiany miejsca pracy i zamieszkania, cechują się znacznie wyższą podatnością na innowacje, większą mobilnością, częściej czytają prasę i mają więcej wolnego czasu.
Wspólna Polityka Rolna to dla większości ankietowanych (ponad 90 proc.) najbardziej interesujące unijne zagadnienie.
Zdecydowana większość ankietowanych (70 proc.) informacje o Unii Europejskiej czerpie z prasy lokalnej, dla około 20 proc. źródłem wiedzy jest telewizja, natomiast znikoma część (0,1 proc.) korzysta w tym celu z internetu.
Przekazywanie wiedzy o Unii Europejskiej, w szczególności na obszarach wiejskich, nie powinno zakończyć się z chwilą przystąpienia do niej Polski. Nasza kampania informacyjna pokazała, że istnieje zapotrzebowanie na wiedzę na temat Unii Europejskiej - powiedział prezes ZMW Artur Ławniczak.
W trakcie kampanii odbyło się 415 spotkań poświęconych zagadnieniom z zakresu rolnictwa, edukacji w UE oraz przedsiębiorczości.
Ankieta została przeprowadzona przed czerwcowym referendum na próbie dwóch tysięcy młodych osób do 35 roku życia z terenów wiejskich.