Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Ekspert: cel nowej ustawy to rybołówstwo zrównoważone i innowacyjne

15 września 2015
Promowanie rybołówstwa zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy - to cele ustawy wdrażającej Europejski Fundusz Morski i Rybacki na lata 2014-2020, mówi PAP mec. Dariusz Szymankiewicz.

Ustawę wdrażającą Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EFMR) na lata 2014-2020 prezydent podpisał 17 sierpnia. W sumie na wsparcie sektora rybackiego Polsce przyznano z EFMR ponad 531 mln euro.

 
Podstawową różnicą w stosunku do okresu programowania 2007-2013 jest rezygnacja z Lokalnych Grup Rybackich. Ich miejsce zajmą Lokalne Grupy Działania, które mają realizować tzw. Lokalne Strategie Rozwoju z wykorzystaniem wsparcia finansowego udzielonego jednocześnie z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

 
"Z uzasadnienia projektu ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego wynika, iż wskazany instrument w ramach programu operacyjnego na lata 2014-2020 ma charakteryzować się przede wszystkim podejściem partnerskim, oddolnym, a także terytorialnym. Oznacza to, iż decyzje o wyborze operacji zasadniczo powinny zapadać na poziomie lokalnych grup działania i wspierać rozwój konkretnego, spójnego obszaru" - wyjaśnił mec. Dariusz Szymankiewicz z "Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego" w Szczecinie oraz Stowarzyszenia Ekspertów Morskich MEA w Szczecinie.

 
"Cele ustawodawcy obrazują skonstruowane w akcie priorytety, które zawarte zostały w art. 3 projektowanej ustawy. Ich brzmienie jest następujące: Promowanie rybołówstwa zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy; wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy; wspieranie wdrażania Wspólnej Polityki Rybołówstwa; zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej; wspieranie obrotu i przetwarzania; wspieranie wdrażania Zintegrowanej Polityki Morskiej" - dodał ekspert.

 
"Warto wskazać, że zadania lokalnych grup działania, wedle założeń zawartych w regulacjach unijnych, obejmować powinny natomiast: rozwijanie zdolności podmiotów lokalnych do opracowywania i wdrażania operacji, w tym rozwijania ich zdolności zarządzania projektami; opracowanie niedyskryminującej i przejrzystej procedury wyboru oraz obiektywnych kryteriów wyboru operacji, które pozwalają uniknąć konfliktów interesów, gwarantują, że co najmniej 50 proc. głosów w decyzjach dotyczących wyboru pochodzi od partnerów niebędących instytucjami publicznymi i umożliwiają wybór w drodze procedury pisemnej" - wymienił ekspert.

 
Kolejne wskazane przez niego zadania grup to: "zapewnianie spójności ze strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność podczas wyboru operacji poprzez uszeregowanie tych operacji w zależności od ich wkładu w realizację celów i strategii; opracowanie i publikowanie naborów wniosków lub ciągłej procedury składania projektów, w tym określanie kryteriów wyboru; przyjmowanie i dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie; wybór operacji i ustalanie kwoty wsparcia oraz, w stosownych przypadkach, przedkładanie wniosków do podmiotu odpowiedzialnego za ostateczną weryfikację kwalifikowalności przed ich zatwierdzeniem; monitorowanie wdrażania strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność i operacji będących przedmiotem wsparcia oraz przeprowadzanie szczegółowych działań ewaluacyjnych związanych z tą strategią".

 
"W świetle powyższego należy dojść do wniosku, że rozwiązania zaproponowane przez ustawodawcę ściśle korespondują z tymi, które znalazły się w poprzedniej regulacji" - ocenił mec. Szymankiewicz.

 
"Analogicznie jak w przypadku poprzedniego okresu finansowania (2007-2013), także w bieżącym planowaniu gospodarka morska zmierzyć się będzie musiała z wieloma nowymi problemami, natury których nie sposób przewidzieć w treści projektowanej ustawy. Pomijając kwestie rozporządzeń czy innych regulacji uzupełniających ustawę (w tym wypadku: rozporządzenia wykonawcze), warto przede wszystkim skupić się na aktach, które rozwiązywać będą problemy bieżące" - podkreślił Dariusz Szymankiewicz. "W tym kontekście jako przykład posłużyć może choćby odgórny zakaz połowu dorsza statuowany przez jednostki unijne, a powodujący duże straty w polskich LGR-ach. Został on częściowo rozwiązany poprzez wprowadzenie instrumentów finansowych ograniczających straty. Zasadne zatem powinno być wnioskowanie, że omawianemu projektowi ustawy towarzyszyć będą inne regulacje mające na celu poprawę jego działania, jak i spełnienie wszystkich określonych w nim założeń. Warto również pochylić się nad dorobkiem organizacji międzynarodowych ustalających standardy na poziomie globalnym, między innymi IMO, która działa przy ONZ" - podsumował prawnik.

POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę