Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Dwie koncepcje pilnowania unijnych pieniędzy

27 sierpnia 2003

Dwa konkurencyjne projekty ustawy o finansach publicznych – rządowy i poselski rozpatrywał wczoraj Sejm. Największe kontrowersje wywołał problem włączenia do budżetu państwa środków pomocowych z Unii Europejskiej.

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych nawiązuje do obecnie obowiązujących przepisów dotyczących gospodarowania środkami publicznymi. Przedkładana regulacja nie jest projektem, który niesie rewolucyjne zmiany, ale jest nastawiona na wprowadzanie ewolucyjnych udoskonaleń – powiedziała wiceminister finansów Halina Wasilewska-Trenkner, prezentując projekt w Sejmie. Jednym z celów rządowego projektu ustawy o finansach publicznych jest wprowadzenie regulacji związanych z naszą integracją z UE, w tym określenie relacji między budżetem państwa i polskim sektorem finansów publicznych a budżetem Wspólnoty. Chodzi m.in. o naliczanie do budżetu państwa kwot płynących z UE oraz określenie zasad wydatkowania środków, które nasz kraj wnosi do kasy Unii. Propozycje rządu nie przewidują jednak włączenia środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej do budżetu państwa i objęcia tych pieniędzy przewidzianymi dla budżetu procedurami kontrolnymi. Kredyty i pożyczki, w tym środki na wspólną politykę rolną, mają być ujmowane w specjalnie tworzonych rezerwach celowych.

Zupełnie inne rozwiązanie tej kwestii proponuje projekt poselski, złożony przez Platformę Obywatelską. Zakłada on całkowicie nową organizację sektora finansów publicznych – poprzez skupienie wszystkich dochodów i wydatków w objętym kontrolą systemie budżetowym – w budżecie państwa i budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że w kasie państwa mają się znaleźć wszystkie środki, którymi dysponują, m.in. rządowe i samorządowe środki specjalne, fundusze celowe, zakłady budżetowe. Projekt przewiduje likwidację tych podmiotów. Konsolidacja finansów publicznych oznacza też, że do budżetu państwa ponownie zostaną włączone środki pomocowe z Unii Europejskiej (wyłączyła je poprzednia nowelizacja ustawy o finansach publicznych). Tę propozycję, jako postulowaną również przez Najwyższą Izbę Kontroli, poparł w trakcie debaty sejmowej wiceprezes Izby Zbigniew Wesołowski. Jego zdaniem rozwiązania przyjęte w projekcie autorstwa PO, mogą korzystnie wpłynąć na system finansów publicznych. Według wiceprezesa NIK projekt rządowy nie daje gwarancji wystarczającej kontroli w zakresie gospodarowania środkami płynącymi z Unii: nie określono m.in. zasad nadzoru sprawowanego przez ministra finansów nad wydatkowaniem tych funduszy, wprowadzając fakultatywność kontroli. Ponadto zabrakło zobowiązania, że rząd wraz z ze sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa będzie przedstawiał także rozliczenia związane z gospodarowaniem środkami pomocowymi. Podobne głosy pojawiły się też w trakcie debaty. Ostatecznie oba projekty – rządowy i poselski trafiły do komisji.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę