Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Barwy i symbole kampanii referendalnej

19 maja 2003

Barwy i symbole Polski oraz Unii Europejskiej: biało-czerwona polska flaga i 12 złotych gwiazd, tworzących okrąg na niebieskim tle, można dostrzec w ostatnich dniach niemal wszędzie. Na trzy tygodnie przed referendum europejskim kampania nabrała tempa.

Słowo "tak" jest chyba najczęściej wykorzystywane w referendalnych hasłach. Jest "tak dla Polski", "Tak – głosuję", "Mówię – Tak".

Pod hasłem "Tak dla Polski", które zostało  zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, zachęca do poparcia integracji z UE prezydent Aleksander Kwaśniewski, który w ramach swojej kampanii odwiedza szereg miejscowości we wszystkich województwach. Do Polaków już trafiła broszura prezydenta, która jest "próbą odpowiedzi na zasadnicze pytania i wątpliwości", związane z integracją z UE.

Z inicjatywy prezydenta RP i Fundacji im. Roberta Schumana, ukazała się też płyta kompaktowa z Traktatem Akcesyjnym, warunkami członkostwa Polski w UE, informacją o instytucjach i działaniu Unii, hymnami Polski i UE, przemówieniem prezydenta.
 
Rząd namawia do udziału w referendum pod hasłem "TAK głosuję". Natomiast program działań informacyjnych Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej zatytułowany jest: "Polska w UE – Mówię Tak!".

Swoją kampanię rząd zainaugurował 5 maja pod hasłem "Od piątego do piątego". Każdego dnia ministrowie odwiedzają miejscowości w wybranym regionie kraju, spotykają się z mieszkańcami i przedstawicielami różnych środowisk.

Kampanię referendalną prowadzi też większość partii politycznych: zarówno tych, które popierają UE, jak i przeciwnych integracji. 

Prounijna i opozycyjna Platforma Obywatelska przekonuje do UE "na ulicach". Manifestacje pod szyldem PO mają się odbyć w 53 miastach Polski. Platforma ma takie samo hasło referendalne jak prezydent: "Tak dla Polski", mimo prezydenckiego patentu na slogan.

Hasło to widnieje m.in. na odznakach, jakie nosi wielu polityków PO. Odznaka jest okrągła, biała z niebieskim napisem "Tak dla Polski!" i pomarańczowym konturem Polski (logo partii). Natomiast na ulotkach Platforma przekonuje, że "Europa to nasza szansa" i przypomina, że "Polska to nasz dom".

Prounijne odznaki noszą też niektórzy politycy SLD: na niebieskim tle okrągłej plakietki widnieje napis: "Tak w referendum!". Sojusz przekonuje też: "Powiedz Unii Europejskiej Tak! Weź udział w referendum!". Ugrupowanie zaangażowało do pracy kilka tysięcy wolontariuszy, którzy mają za zadanie prowadzić prounijną kampanię w terenie.
 
Hasło koalicyjnej Unii Pracy nawiązuje do nazwy partii, dzięki czemu jest dobrze rozpoznawalne: "Europa-Unia-Praca". Podczas swych akcji UP będzie rozdawać "Bilet do Unii Europejskiej", ważny dwa dni – 7 i 8 czerwca.

Prawo i Sprawiedliwość prowadzi kampanię pod hasłem "Silna Polska w Europie", podkreślając potrzebę walki o silną i należną Polsce pozycję w UE. Partia chce rzetelnie informować o Unii i naszym w niej członkostwie, zapowiada spotkania i seminaria w polskich miastach na temat wizji Polski w Europie oraz przyszłego Traktatu Konstytucyjnego UE.  

Samoobrona przed unijnym referendum wydrukuje ulotki, które będą rozsyłane do każdego domu. Chce też wydrukować kilkunastostronicowe broszury informacyjne, które będą rozdawane podczas spotkań w terenie. Hasło kampanii Samoobrony to: "Wybór należy do Ciebie".

Unia Wolności ogłosiła konkurs na hasło swej kampanii. Wybrała: "Kocham Unię E.!", ale nagrodziła też hasło przeciw integracji: "Unia jego mać!"    

Przeciwnicy integracji w swojej kampanii ostrzegają przed zgubnymi, ich zdaniem, konsekwencjami integracji z Unią m.in. dla polskiej gospodarki i tożsamości narodowej.

Liga Polski Rodzin zainaugurowała kampanię 3 maja, prezentując jednocześnie alternatywny do UE program naprawy państwa. Liga przekonuje do odrzucenia integracji z Unią Europejską hasłami: "Zawsze Polska!", "Nie dla zdrady", "Unii nie!". Na wykorzystywanych podczas akcji balonach widnieje napis: "UE zrobi Cię w balona!", na chorągiewkach: "UE wystawi Cię do wiatru!". Poseł z klubu LPR Bogdan Pęk nosi znaczek z napisem "Unii nie!"

Na niebieskich plakatach i ulotkach Ruchu Katolicko-Narodowego widnieje zarys Polski oraz sześcioosobowa uśmiechnięta, szczęśliwa rodzina oraz hasło "Wybierz Polskę! Powiedz Unii NIE!"  

W niedzielę, 18 maja ruszyła bezpłatna kampania w mediach publicznych. W kampanii telewizyjnej będzie uczestniczyć 79 podmiotów, w radiu – 73.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę