Barwy i symbole Polski oraz Unii Europejskiej: biało-czerwona polska flaga i 12 złotych gwiazd, tworzących okrąg na niebieskim tle, można dostrzec w ostatnich dniach niemal wszędzie. Na trzy tygodnie przed referendum europejskim kampania nabrała tempa.
Słowo "tak" jest chyba najczęściej wykorzystywane w referendalnych hasłach.
Jest "tak dla Polski", "Tak – głosuję", "Mówię – Tak".
Pod hasłem "Tak
dla Polski", które zostało zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, zachęca
do poparcia integracji z UE prezydent Aleksander Kwaśniewski, który w ramach
swojej kampanii odwiedza szereg miejscowości we wszystkich województwach. Do
Polaków już trafiła broszura prezydenta, która jest "próbą odpowiedzi na
zasadnicze pytania i wątpliwości", związane z integracją z UE.
Z
inicjatywy prezydenta RP i Fundacji im. Roberta Schumana, ukazała się też płyta
kompaktowa z Traktatem Akcesyjnym, warunkami członkostwa Polski w UE, informacją
o instytucjach i działaniu Unii, hymnami Polski i UE, przemówieniem
prezydenta.
Rząd namawia do udziału w referendum pod hasłem "TAK
głosuję". Natomiast program działań informacyjnych Urzędu Komitetu Integracji
Europejskiej zatytułowany jest: "Polska w UE – Mówię Tak!".
Swoją
kampanię rząd zainaugurował 5 maja pod hasłem "Od piątego do piątego". Każdego
dnia ministrowie odwiedzają miejscowości w wybranym regionie kraju, spotykają
się z mieszkańcami i przedstawicielami różnych środowisk.
Kampanię
referendalną prowadzi też większość partii politycznych: zarówno tych, które
popierają UE, jak i przeciwnych integracji.
Prounijna i opozycyjna
Platforma Obywatelska przekonuje do UE "na ulicach". Manifestacje pod szyldem PO
mają się odbyć w 53 miastach Polski. Platforma ma takie samo hasło referendalne
jak prezydent: "Tak dla Polski", mimo prezydenckiego patentu na
slogan.
Hasło to widnieje m.in. na odznakach, jakie nosi wielu polityków
PO. Odznaka jest okrągła, biała z niebieskim napisem "Tak dla Polski!" i
pomarańczowym konturem Polski (logo partii). Natomiast na ulotkach Platforma
przekonuje, że "Europa to nasza szansa" i przypomina, że "Polska to nasz
dom".
Prounijne odznaki noszą też niektórzy politycy SLD: na niebieskim
tle okrągłej plakietki widnieje napis: "Tak w referendum!". Sojusz przekonuje
też: "Powiedz Unii Europejskiej Tak! Weź udział w referendum!". Ugrupowanie
zaangażowało do pracy kilka tysięcy wolontariuszy, którzy mają za zadanie
prowadzić prounijną kampanię w terenie.
Hasło koalicyjnej Unii
Pracy nawiązuje do nazwy partii, dzięki czemu jest dobrze rozpoznawalne:
"Europa-Unia-Praca". Podczas swych akcji UP będzie rozdawać "Bilet do Unii
Europejskiej", ważny dwa dni – 7 i 8 czerwca.
Prawo i Sprawiedliwość
prowadzi kampanię pod hasłem "Silna Polska w Europie", podkreślając potrzebę
walki o silną i należną Polsce pozycję w UE. Partia chce rzetelnie informować o
Unii i naszym w niej członkostwie, zapowiada spotkania i seminaria w polskich
miastach na temat wizji Polski w Europie oraz przyszłego Traktatu
Konstytucyjnego UE.
Samoobrona przed unijnym referendum
wydrukuje ulotki, które będą rozsyłane do każdego domu. Chce też wydrukować
kilkunastostronicowe broszury informacyjne, które będą rozdawane podczas spotkań
w terenie. Hasło kampanii Samoobrony to: "Wybór należy do Ciebie".
Unia Wolności ogłosiła konkurs na hasło swej kampanii. Wybrała: "Kocham Unię E.!",
ale nagrodziła też hasło przeciw integracji: "Unia jego
mać!"
Przeciwnicy integracji w swojej kampanii
ostrzegają przed zgubnymi, ich zdaniem, konsekwencjami integracji z Unią m.in.
dla polskiej gospodarki i tożsamości narodowej.
Liga Polski Rodzin
zainaugurowała kampanię 3 maja, prezentując jednocześnie alternatywny do UE
program naprawy państwa. Liga przekonuje do odrzucenia integracji z Unią
Europejską hasłami: "Zawsze Polska!", "Nie dla zdrady", "Unii nie!". Na
wykorzystywanych podczas akcji balonach widnieje napis: "UE zrobi Cię w
balona!", na chorągiewkach: "UE wystawi Cię do wiatru!". Poseł z klubu LPR
Bogdan Pęk nosi znaczek z napisem "Unii nie!"
Na niebieskich plakatach i
ulotkach Ruchu Katolicko-Narodowego widnieje zarys Polski oraz sześcioosobowa
uśmiechnięta, szczęśliwa rodzina oraz hasło "Wybierz Polskę! Powiedz Unii
NIE!"
W niedzielę, 18 maja ruszyła bezpłatna kampania w
mediach publicznych. W kampanii telewizyjnej będzie uczestniczyć 79 podmiotów, w
radiu – 73.