Ponad 52 tys. urzędników ma być w tym roku objętych szkoleniami w zakresie integracji europejskiej. Około 1,5 tys. Polaków będzie mogło podjąć pracę w Komisji Europejskiej.
Z informacji przedstawionej na posiedzeniu Rady Ministrów wynika, że szkolenia mające na celu przygotowanie pracowników polskiej administracji do wypełniania zadań wynikających z członkostwa Polski w UE będą realizowane w różnych formach – studiów podyplomowych, staży w instytucjach unijnych i administracji państw należących do Unii, seminariów, warsztatów prowadzonych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Krajową Szkołę Administracji Publicznej, ministerstwa, fundacje itp. Będą poświęcone m.in. dostosowaniu naszego prawa do norm UE, współpracy z jej instytucjami, unijnym programom i politykom. Szkolenia obejmą pracowników administracji centralnej i terenowej.
W związku z poszerzeniem UE Komisja Europejska szacuje, że konieczne będzie zatrudnienie 3,9 tys. nowych pracowników, z czego 3,4 tys. na etatach administracyjnych. Wstępnie założono, że Polsce przypadnie 39 proc. etatów. Na większość posad będą organizowane konkursy, których wyniki zdecydują ostatecznie, kto je obejmie.