Jest mnóstwo przykładów polskich przedsiębiorstw, które odniosły sukces na rodzimym rynku, ale nigdy nie spróbowały sił za granicą. A szkoda, bo wiele naszych firm ma świetnych fachowców i innowacyjne produkty, wyróżniające się jakością na tle tych, które oferuje zagraniczna konkurencja.
Firmy decydujące się na wejście na nowy rynek powinny pamiętać o kilku ważnych rzeczach. „Istotnym elementem jest jego wybadanie, chociażby zrobienie próby na małej liczbie klientów, ewentualnie »rozpoznanie bojem«, które sprawdza się także w biznesie, nie tylko w wojskowości” – mówi serwisowi infoWire.pl Cezary Małuj, prezes firmy Focus Telecom Polska.
Bardzo ważne jest również, aby przed rozpoczęciem zagranicznej ekspansji wziąć poprawkę na kulturę regionu, w którym chcemy się pojawić z naszymi produktami. Konieczne będzie też przezwyciężenie bariery językowej. Ograniczenie się do komunikacji w uniwersalnym języku angielskim może okazać się niewystarczające.
Pomocne w zaistnieniu na rynku zagranicznym będzie także nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami i przedsiębiorstwami. Często mają one bardzo dobrą sieć dystrybucji, ale brakuje im odpowiednich produktów, co da się doskonale wykorzystać. Ponadto warto uzyskać wsparcie z naszych rządowych programów stymulujących ekspansję rodzimych firm za granicę.
infowire.pl