Europejskie Centrum Konsumenckie ma informować konsumentów o tym, jakie prawa przysługują im za granicą oraz pomagać rozwiązywać kłopoty powstałe przy składaniu reklamacji.
Takie centra istnieją już niemal we wszystkich starych i nowych państwach Unii oraz w Norwegii i Islandii. Jest ich 27, są zrzeszone w ECC-Net. Są coraz bardziej przydatne, bo europejczycy coraz chętniej robią zakupy przez internet albo za granicą.
Jeszcze przed otwarciem do polskiego centrum wpłynęło kilkanaście skarg. Najwięcej dotyczy tanich linii lotniczych. Przed sezonem letnim ECK zapowiada kampanię wakacyjną: wyda ulotki, które znajdą się m.in. na lotniskach, w pociągach zagranicznych, biurach podróży.
ECK pomaga tym, którzy nie mówią w obcych językach albo którzy mają trudności z wyegzekwowaniem swoich praw: pisze skargi, przesyła dokumenty, zajmuje się prowadzeniem sporów transgranicznych, starając się rozwiązać je w sposób pozasądowy.
Ponieważ polskie ECK w 70 proc. finansuje Komisja Europejska, kiedy zakończy się umowa pilotażowa (wraz z końcem 2005 r.), oceni ona działalność polskiego ECK. Później takie umowy byłyby podpisywane corocznie. Pozostałą część finansuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Informacje na temat rozwiązywania sporów transgranicznych są na stronie www.konsument.gov.pl. Można też napisać na adres mailowy info@konsument.gov.pl albo dzwonić: 0-22 55 60 115, 55 60 474, 55 60 479, faks 0-22 55 60 359.