O 80 groszy wzrosły od 1 stycznia miesięczne opłaty za abonament radiowo-telewizyjny. Użytkowanie odbiorników przez miesiąc będzie teraz kosztowało 14, 90 zł.
Sam radiowy miesięczny abonament, który obecnie wynosi 4,60 zł, zdrożał do 4,80 zł. Jak dotychczas abonenci mogą wnosić opłaty na dowolną liczbę miesięcy kalendarzowych. W przypadku wnoszenia opłat na większą liczbę miesięcy płacimy nieznacznie taniej. Płacąc z góry za cały rok na abonamencie RTV możemy zaoszczędzić 10,90 zł, a na samym radiowym – 3,50 zł.
Decyzję o podwyższeniu abonamentu KRRiT tłumaczy szacowanym na 3% wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2003 roku. Powodem jest też niedoszacowanie przez Radę inflacji w 2000 roku, przy ustalaniu opłat na następny rok. Rada powołuję się też na wciąż malejąca liczbę osób płacących abonament. Trzy lata temu opłaty uiściło 6,77 mln abonentów, rok później – 6,575 mln. Mniejszej liczbie osób opłaty abonamentowe zrefundował Urząd do spraw Kombatantów – w 2001 r. 242,1 tys., a w 2002 r. 227,8 tys.
Wpływy z abonamentu rada przekazuje w ustalonych przez nią proporcjach na działalność publicznej telewizji i radiofonii. Obecnie te proporcje wynoszą odpowiednio – 60 i 40%.
TVP narzeka, że z roku na rok maleją realne wpływy z abonamentu. W ciągu dziesięciu miesięcy ubiegłego roku wpływy te stanowiły 32% przychodów TVP. W tym roku TVP przyznała, że otrzymała więcej pieniędzy – ponad 500 mln zł – z abonamentu niż prognozowała to KRRiT.
Planowane zmiany zasad ściągalności abonamentu, to jeden z powodów, dla których telewizja publiczna czeka na kontrowersyjną i krytykowaną przez nadawców komercyjnych nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Przygotowane zmiany zakładają przyjęcie zasady domniemania posiadania odbiornika przez każde gospodarstwo domowe. Według tych propozycji, ci, którzy nie mają odbiorników, musieliby złożyć stosowne oświadczenie, którego prawdziwość może być skontrolowana. Za złożenie fałszywego oświadczenia grozi kara w wysokości 30-krotności miesięcznej opłaty za abonament. Nowelizacja zakłada też, że wraz ze wzrostem ściągalności abonamentu TVP będzie nadawać mniej reklam.