Tak popularne dotąd fundowanie pracownikom bonów towarowych będzie od 10 listopada sprzeczne z prawem i traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji, wymuszający zakup towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.
Jednym z czynów nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym 
przedsiębiorcom dostępu do rynku. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu 
nieuczciwej konkurencji (Dz.U. nr 47, poz. 211) nie zawiera zamkniętego katalogu 
tego rodzaju działań, wymieniając jedynie, na czym takie utrudnianie dostępu do 
rynku może „w szczególności” polegać.
Nowelizacja ustawy dokonana 5 lipca 
b.r. (Dz.U. nr 126, poz. 1071) dodała, iż utrudnianie innym przedsiębiorcom 
dostępu do rynku może następować także przez działanie mające na celu wymuszenie 
na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie 
warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u 
określonego przedsiębiorcy.
Czy taka sytuacja dotyczy również wydawania 
bonów towarowych, które pracodawcy fundują przy różnych okazjach pracownikom i 
które, jak dotąd, były dosyć powszechną formą gratyfikacji? Tak – bon jest 
bowiem tzw. znakiem legitymacyjnym, a nowelizacja przewidziała, że wymuszanie na 
klientach wyboru określonego kontrahenta może polegać także na emisji, 
oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na 
towary lub usługi oferowane przez jednego lub grupę przedsiębiorców 
pozostających w związku gospodarczym (czyli np. sieć hipermarketów X). Na takim 
stanowisku stoi również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Taki bon 
można zwykle zrealizować wyłącznie u jednego wskazanego przedsiębiorcy, bez 
możliwości wyboru innego. Czy jednak w sytuacji, kiedy pracodawca, który chce 
zafundować pracownikom bony, zorganizuje swoisty przetarg – np. zwróci się do 
kilku sieci hipermarketów o przesłanie ofert dotyczących wykupu bonów 
towarowych, a następnie wybierze ofertę najkorzystniejszą – jego działanie 
będzie mogło być rozpatrywane w kategoriach czynu nieuczciwej konkurencji? Albo 
zapewni pracownikom możliwość wyboru pomiędzy dwiema sieciami? – patrz 
interpretacja UOKiK.
Przypomnijmy, że nowelizacja wchodzi w życie 10 
listopada b.r. – wydawanie bonów do tego czasu będzie więc zgodne z prawem. Jaka 
data będzie jednak wiążąca – zawarcia umowy, wydania bonów pracownikom czy 
maksymalnego terminu realizacji bonu?
Wątpliwe, aby przepis ten zadziałał 
w praktyce – nie zdarzyło się dotąd, aby zostało udowodnione, że przedsiębiorcy 
utrudnia się dostęp do rynku.