Osoby, które zrezygnowały ze zwolnienia VAT są zobowiązane prowadzić ewidencję służącą do rejestrowanie zakupu i sprzedaży. Nie ma wzoru, według którego powinna być prowadzone ewidencja, ale powinna ona zawierać wszelkie informacje pozwalające na prawidłowe wypełnienie deklaracji VAT lub VAT-7.
Zgodnie z zapisem ustawy o podatku od towarów i usług z 8 stycznia 1993 roku, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności określone w artykule 7 ust. 1 pkt 2 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 7 ust.1 pkt 7 i art. 14 ust. 1, 5 i 6, są zobowiązani do prowadzenia ewidencji zawierającej: kwoty określone w art. 20, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny oraz kwoty podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Analiza przepisu i deklaracji VAT-7 wskazuje, że konieczne są co najmniej następujące dane:
Dla zakupów VAT:
6. dane dotyczące pozostałych zakupów,
Dane z punktów 5 i 6 powinny zawierać kwoty netto, stawki VAT i kwoty brutto.
Dla sprzedaży VAT:
Przetworzenie tych danych w ujęciu miesięcznym pozwoli na wyliczenie kwot ujmowanych w deklaracjach VAT i określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.