Animex SA, zajmujący się produkcją i sprzedażą mięsa czerwonego oraz drobiowego, zwiększył sprzedaż o ok. 20% do 2 mld zł w 2004 roku, a w tym roku oczekuje wzrostu także o ok. 20-25%. W ciągu 18 miesięcy wyniesie zaś ok. 1 mld USD, powiedział we wtorek prezes Morten Jensen. Inwestycje w ciągu dwóch lat mają natomiast wynieść 50 mln dolarów.
„Naszym celem jest podwojenie sprzedaży produktów markowych, chcemy promować marki Krakus i Morliny. Planujemy osiągnąć sprzedaż o wartości 1 mld USD w ciągu najbliższych 18 miesięcy” – powiedział Jensen podczas spotkania z dziennikarzami.
„W tym roku chcielibyśmy podtrzymać ten sam wzrost sprzedaży, czyli 20-25% jeśli chodzi o złote. Ostatnie trzy miesiące były dla nas trudne ze względu na umacniającego się złotego. Jeśli chodzi o inwestycje, to w ciągu dwóch lat planujemy ok. 50 mln USD” – dodał.
Spółka chce nadal zwiększać eksport, który stanowi obecnie ok. 30% obrotów. Prowadzi też starania o odzyskanie licencji eksportowej na rynek rosyjski .
„Liczymy na dalszy wzrost eksportu i mamy nadzieję, że Polska może być jednym z głównych graczy na rynku europejskim, jeśli chodzi o rynek mięsny” – powiedział Jensen.
„Zeszłego lata straciliśmy licencję eksportową do Rosji, a rynek rosyjski był dla nas bardzo ważny przez ostatnie 50 lat. Robimy wszystko, co w naszej mocy, by z powrotem dostać licencję. Wzrost eksportu ogółem jest planowany na ok. 20%, jeśli nie przywrócimy rynku rosyjskiego” – dodał.
Jensen powiedział też, że firma chce stać się bardziej efektywna, dlatego planuje zreorganizować grupę i wprowadzić specjalizację poszczególnych zakładów produkcyjnych, konsolidację marketingu i sprzedaży poszczególnych zakładów, ale nie planuje zwolnień grupowych, jak sugerowała to prasa.
Obecnie łączny udział w rynku mięsnym Animeksu i Morlin wynosi ok. 10%, zaś w rynku mięsa drobiowego – 15%. Spółka planuje rozwijać się dalej organicznie.
„Nie mamy żadnych planów, co do dalszych przejęć i chcemy bazować na tym, co obecnie mamy” – powiedział Jensen.
Animex wraz z Morlinami należy do amerykańskiej firmy Smithfield Foods. W skład grupy wchodzą też Iławskie Zakłady Drobiarskie Ekodrob, którego akcjonariusze 14 lutego mają zdecydować o emisji 32 mln akcji dla Animeksu. Po emisji kapitał Ekodrobu wzrósłby do 42,6 mln akcji.
„Chcemy zwiększyć udziały w Ekodrobie, aby potem móc w tę spółkę zainwestować. Wymagane są duże inwestycje, by utrzymać wzrost sprzedaży” – powiedział Jensen, ale nie chciał podać wielkości wymaganych inwestycji.
„Chcemy inwestować w zwiększenie zdolności produkcyjnych i chłodniczych. Obecnie są to zdolności 2.400 ton przerobu miesięcznie, a po inwestycjach uda nam się zwiększyć sprzedaż do 3.200 ton miesięcznie” – dodał.
Nie wykluczył też w przyszłości wycofania Ekodrobu z warszawskiej giełdy.
„Obecnie nie mamy planów wycofania Ekodrobu z giełdy, ale to nie znaczy, że nie zrobimy tego w przyszłości” – powiedział Jensen.
Amerykański Smithfield Foods wraz z podmiotami zależnymi posiada 95,54% kapitału zakładowego Animeksu, uprawniającego do 96,59% głosów na walnym zgromadzeniu oraz ok. 99% udziału w Morlinach. Animex ma obecnie ok. 64% udziałów w Ekodrobie.
Obecnie Animex eksportuje oprócz Europy Zachodniej i Półwyspu Bałkańskiego także do takich krajów jak USA, Japonia, czy Korea Płd.