Nad prototypem tzw. superkondensatora - ekologicznego i tańszego od obecnie używanych - pracują poznańscy naukowcy. Urządzenie ma szansę stać się tanim źródłem prądu, napędzającym m.in. samochody i pojazdy rolnicze.
Superkondensator to rodzaj kondensatora elektrolitycznego o bardzo dużej pojemności elektrycznej. Jego dużą zaletą jest krótki czas ładowania w porównaniu z innymi urządzeniami do przechowywania energii. Superkondensatory są wykorzystywane m.in. w prototypach samochodów hybrydowych i automatyce przemysłowej.
Badania zmierzające do stworzenia ekologicznego kondensatora gotowego do masowej produkcji prowadzi konsorcjum naukowe zawiązane przez Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa (IBMER) oraz Nickel Technology Park Poznań (NTPP).
Obecnie zespół prowadzony przez prof. Elżbietę Frąckowiak dysponuje prototypem w skali laboratoryjnej.
"Do tej pory europejscy producenci superkondensatorów stosują do ich konstrukcji acetonitryl"
Konsorcjum stara się pozyskać na swój projekt dofinansowanie z funduszy unijnych. Wartość całego projektu szacowana jest na 4,7 mln zł, a okres jego realizacji obejmuje lata 2010-2013.
Jak powiedziała w czwartek PAP Ewa Bujak z NTPP, superkondensatory będą mogły być wykorzystywane do zasilania np. samochodów, tramwajów, lokomotyw. Mogłyby stanowić składnik głównego zasilania a także jako źródło energii do obsługi pomocniczych urządzeń.
"Do tej pory europejscy producenci superkondensatorów stosują do ich konstrukcji acetonitryl. Zapewnia on wysokie napięcie kondensatora, ale stanowi potencjalne zagrożenie wydzielania cyjanowodoru. My pracujemy nad superkondensatorem, który pracowałby w środowisku wodnym. Byłby on bardziej ekonomiczny i ekologiczny" - powiedziała.
Jak dodała, jeżeli konsorcjum uzyska wsparcie z UE, w jednej z hal NTPP powstanie nowoczesne laboratorium do prowadzenia obliczeń oraz pracy naukowej związanej z wynalazkiem.
Dzięki nowej infrastrukturze laboratoryjnej możliwe byłyby również badania nad zastosowaniami stacjonarnymi superkondensatorów
Według przedstawicieli konsorcjum, realizacja projektu pozwoliłaby na przejście w Polsce od skali laboratoryjnej przez półprzemysłową do przemysłowej oraz prowadzenie prac nad zastosowaniami mobilnymi superkondensatorów w pojazdach osobowych, użytkowych, rolniczych i autobusach.
Dzięki nowej infrastrukturze laboratoryjnej możliwe byłyby również badania nad zastosowaniami stacjonarnymi superkondensatorów - układami z ogniwami słonecznymi i elektrowniami wiatrowymi.
Nickel Technology Park Poznań (NTPP) to pierwszy w Polsce prywatny park technologiczny. Powstał w 2006 roku. Na terenie NTPP pracuje ponad 700 osób. Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa (IBMER) jest placówką zajmującą się badaniami proekologicznych i przyjaznych dla środowiska technologii dla systemów produkcyjnych w rolnictwie.
7942052
1