Wydawnictwo: Masterpress
Rok wydania: 2005
ISSN: 1234-7450
Szanowni Państwo,
Sierpniowe wydanie Informatora pozostaje oczywiście w typowo letnim klimacie. Umilając Państwu letni wypoczynek proponujemy temat przewodni tego wydania, jakim są INDYKI. Marian Biegański szczegółowo przedstawi charakterystykę Produkcji indyków w Polsce w 2005 r.
Wszyscy zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, iż kryteria higieny w produkcji żywności są jednym z warunków, jakie dostawca żywności musi spełnić chcąc znaleźć nabywcę dla swoich produktów. Nie inaczej jest w przypadku jaj kurzych konsumpcyjnych. Po 1 stycznia 2006 r. wszyscy producenci żywności w państwach członkowskich Unii Europejskiej zostali zobowiązani do przestrzegania przepisów dotyczących higieny żywności, w tym żywności pochodzenia zwierzęcego. Na tę bardzo ważną problematykę zwraca uwagę mgr inż. Elżbieta Anders w artykule o higienie w produkcji jaj konsumpcyjnych.
Jako, że lato w tym roku rozpieszcza nas upalną pogodą dr A. Rachwał w XII części KĄCIKA MŁODEGO FARMERA, zapozna nas ze sposobami zapobiegania stresowi powodowanemu wysokimi temperaturami.
Przypominamy wszystkim naszym Czytelnikom oraz Klientom, iż kolejne WRZEŚNIOWE WYDANIE będzie WYDANIEM TARGOWYM.
Bardzo serdecznie zapraszamy do ogłaszania się na łamach Informatora. Jest to doskonały sposób zaproszenia swoich Klientów na targi oraz zaistnienia na nich właśnie poprzez nasz miesięcznik. To także doskonała okazja, by szczegółowo zaprezentować swoją ofertę.
Życząc niezapomnianych wojaży zachęcamy do lektury
Redakcja
mgr inż. Elżbieta Anders - HIGIENA W PRODUKCJI JAJ KONSUMPCYJNYCH
Kryteria higieny w produkcji żywności są jednym z warunków, jakie dostawca żywności musi spełnić chcąc znaleźć nabywcę dla swoich produktów. Nie inaczej jest w przypadku jaj kurzych konsumpcyjnych. Po 1 stycznia 2006 r. wszyscy producenci żywności w państwach członkowskich Unii Europejskiej zostali zobowiązani do przestrzegania przepisów dotyczących higieny żywności, w tym żywności pochodzenia zwierzęcego.
Marian Biegański - Produkcja indyków w Polsce w 2005 r.
W 2005 R. W Polsce skupiono 303,5 tys. ton indyków. Jest to więcej o 9% w stosunku do roku poprzedniego. Sprzedaż piskląt indyczych wyniosła 27,4l mln szt., czyli o 5% więcej niż w 2004 r. Produkcja mięsa indyczego wyniosła 240 tys. ton, a w przeliczeniu na 1 mieszkańca 6,3 kg.
Rok 2005 okazał się dobrym dla branży drobiarskiej, w tym także dla produkcji indyków. Korzystne uwarunkowania gospodarcze pojawiły się już w roku poprzednim, czyli po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Ustabilizował się, rozchwiany dotychczas rynek zbożowy podlegający teraz prawom rynkowym państw w obszarze UE. Skutkiem tego ustabilizowały się ceny mieszanek paszowych dla drobiu. Znacznie potaniały one (ok. 20%) jesienią 2004 r., a w ciągu roku 2005 o dalsze 120 zł/t. Znacznie wzrósł eksport drobiu, co zawsze korzystnie wpływa na rentowność produkcji krajowej. Szacuje się, że w 2005 r. eksport mięsa drobiowego wzrósł o blisko 30%, a import był mniejszy o 15%.
Dr inż. Alina Rachwał Poznań PRAKTYCZNE INFORMACJIE DOTYCZĄCE OPŁACALNEJ PRODUKCJI BROJLERÓW Część XII - ZAPOBIEGANIE STRESOWI POWODOWANEMU WYSOKIMI TEMPERATURAMI
W okresie letnim ptaki narażone są na ujemny wpływ podwyższonej temperatury. Dłuższe przebywanie w takiej temperaturze powoduje u nich stres. Stres termiczny pogarsza tempo wzrostu, wykorzystanie paszy i przeżywalność brojlerów. Istnieje kilka sposobów zmniejszania negatywnego wpływu stresu termicznego na tempo wzrostu i przeżywalność kurcząt. Ważne jest, aby u ptaków obniżała się produkcja ciepła, a wzrastało jego oddawanie. Spośród metod podwyższania termicznej adaptacji brojlerów należy zwrócić uwagę na stosowanie głodówki oraz dodawanie soli potasowej i kwasu węglowego do wody pitnej. W czasie głodówki w organizmie ptaków zachodzi synchronizacja procesów metabolicznych, związanych z zapotrzebowaniem na paszę w zależności od przebiegu dobowej temperatury i obniża się produkcja ciepła w krytycznych, najbardziej gorących okresach doby
Adres redakcji:
Ogólnopolski Informator Drobiarski
"MASTERPRESS" Sp. z o.o.
ul. Metalowa 4
10-603 Olsztyn
tel. (89) 533 44 04
fax (89) 533 43 30
e-mail: drobiarski@masterpress.com.pl
Internet: http://www.masterpress.com.pl/