Według oficjalnych statystyk, w 2023 roku, Ukraina osiągnęła rekordową sprzedaż drożdży na rynkach zagranicznych w wysokości 43 tys. ton. Największe przychody uzyskali wyspecjalizowani eksporterzy, którzy wynieśli ok. 42 mln dolarów. Ponadto dynamika eksportu naszych drożdży od dłuższego czasu charakteryzuje się tendencją wzrostową-podało Ukraińskie Stowarzyszenie Eksporterów Żywności.
Podobnie jak wiele innych produktów o wartości dodanej, drożdże najlepiej sprzedały się w ubiegłym roku do Unii Europejskiej – przychody z ich eksportu na rynek krajów tej grupy integracyjnej przekroczyły 38 mln dolarów. (92% całkowitego kosztu). Największe dostawy w ujęciu naturalnym w 2023 roku przypadły Polsce (ok. 12 tys. ton), Czechom (10 tys. ton), Węgrom (4 tys. ton), Niemczech (4 tys. ton), Rumunii (3 tys. ton), Bułgarii (ponad 2 tys. ton) i Chorwację (2 tys. ton). Ponadto ukraińskie drożdże kupowały takie kraje jak USA, Turcja, Burkina Faso i Chile.
W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku wskaźniki eksportu drożdży z Ukrainy w dalszym ciągu rosną – o 10,6 tys. ton (o 7% więcej w porównaniu do okresu styczeń-marzec 2023) za kwotę około 10 mln dolarów. (+2%). Główne kraje kupujące nasze drożdże nie zmieniają się – Polska, Czechy i Węgry generują 60% przychodów.
Eksperci Ukraińskiego Stowarzyszenia Eksportu Rolnego uważają, że poszerzanie asortymentu eksportu rolno-spożywczego kosztem produktów przemysłu przetwórczego stopniowo stwarza potencjalnemu eksporterowi alternatywne możliwości znalezienia własnej niszy dla produktów, które nie dominują w jego strukturze. W przypadku drożdży, poza zwiększeniem obecności na rynku europejskim, można rozważyć opcje zaopatrzenia głównych importerów tego produktu z innych części świata, m.in. USA, Kanady, Brazylii, Arabii Saudyjskiej, Filipiny i Korea Południowa.
oprac e-mk, ppr.pl