152 miliony podrobionych produktów o wartości ponad 3,4 miliarda euro – tyle przechwyciły w 2023 roku służby celne i organy nadzoru rynku w Unii Europejskiej.
To najwyższy wynik w historii i aż 77-procentowy wzrost względem roku wcześniejszego. Dane te pochodzą z najnowszego raportu Komisji Europejskiej i EUIPO opublikowanego w listopadzie 2024 roku. Wśród zatrzymanych towarów dominują podróbki znanych marek – od kosmetyków, przez elektronikę, aż po modę premium. Produkty te trafiają do obiegu przez nielegalne platformy sprzedażowe, social media i popularne marketplace’y. To już nie tylko problem branżowy – to zjawisko o skali społecznej.
Podróbki oznaczają nie tylko straty dla marek, ale też realne zagrożenia dla konsumentów: zacieranie się różnic między oryginałem a falsyfikatem, utrata jakości, nieetyczne warunki produkcji czy wspieranie szarej strefy.
oprac, e-red, ppr.pl