Jeden z największych światowych eksporterów kurczaków – brazylijska firma BRF - zainwestuje około 120 milionów USD w budowę pierwszego zakładu przetwórstwa drobiu w Arabii Saudyjskiej. Nowa placówka ma zostać uruchomiona do końca 2021 roku i będzie w 100 proc. własnością Brazylijczyków. Wielkość produkcji szacuje się na 50 tys. ton rocznie. Towar ma trafiać na rynek lokalny oraz do krajów sąsiednich.
Na liście ofertowej pojawią się między innymi produkty panierowane i marynowane oraz burgery. BRF jest największym dostawcą żywności w regionie Zatoki Perskiej i posiada już cztery zakłady na Bliskim Wschodzie. Obsługuje rynek saudyjski poprzez osiem jednostek produkcyjnych w Brazylii i zakład w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Rozszerzenie działalności o aktywa na rynku saudyjskim pozwoli BRF mocniej zakotwiczyć się na kluczowym rynku wzrostu i bronić pozycji wiodącego dostawcy do państw Zatoki Perskiej. Region ten ma dobre perspektywy dla dalszego wzrostu popytu na żywność.
Zaangażowanie inwestycyjne Brazylijczyków w Arabii Saudyjskiej można ocenić jako działanie defensywne. Warto pamiętać o problemach brazylijskich eksporterów na tym rynku, które nasiliły się w 2018 roku, gdy Arabia Saudyjska ustaliła nowe rygorystyczne zasady halal.
Po drugie, przypominamy, że rząd w Rijadzie wdrożył politykę zwiększania samowystarczalności w produkcji drobiarskiej. Rząd subsydiuje paszę dla drobiu oraz dopłaca do inwestycji w produkcję drobiarską.
Co ciekawe, pojawiły sie spekulacje, że Brazylia będzie ważnym partnerem w procesie zwiększania samowystarczalności na rynku saudyjskim. W 2018 roku podano, że samowystarczalność Arabii Saudyjskiej ocenia się na około 50 procent. W 2023 roku ma to być już 60 procent.
Brazylijczycy sądzą, że posiadanie jednostek zależnych sprzyja prowadzeniu interesów w tym regionie świata. Dla przykładu - BRF dostarcza kurczaki do swojego zakładu w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a następnie po ich przetworzeniu są one dystrybuowane na całym Bliskim Wschodzie.
Brazylia umocniła swój zasięg marketingowy na Bliskim Wschodzie nie tylko wykorzystując przewagę cenową, ale także właśnie poprzez lokalne inwestycje kapitałowe i zwiększenie dystrybucji poprzez spółki zależne. BRF działa w tym regionie od lat 70.
Przedstawiciele BRF twierdzą, że świat arabski i Chiny to dwa najbardziej perspektywiczne regiony do dalszego rozwoju eksportu przez brazylijską firmę. Według amerykańskich analityków produkcja kurczaków w Arabii Saudyjskiej w 2019 roku ma wynieść 730 tys. ton, a w roku 2020 wzrośnie do 750 tys. ton.
Konsumpcję drobiu oszacowano na 1,33 mln ton i prognozuje się wzrost do 1,38 mln ton w 2020 roku.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz