Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Złomowanie kutrów na finiszu

6 września 2005

Zyski polskich stoczni ze złomowania statków są niewielkie w porównaniu z rekompensatami, jakie dostają armatorzy. Za największy statek oddany na złom do stoczni łotewskiej Dalmor otrzyma 20 mln zł.

Od września ubiegłego roku rybacy oddali na złom ponad 200 statków, co stanowiło 17 proc. naszej floty. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłaciła dotychczas 130 mln zł dla 152 właścicieli kutrów. Średnia wysokość rekompensaty wyniosła więc 855 tys. zł. Najwięcej pieniędzy dostanie Dalmor. Za trawler "Acamar" o rynkowej wartości 5,6 mln zł firma otrzyma 20 mln zł premii z funduszy unijnych. Jedyny dalmorowski statek pływający pod polską banderą zostanie oddany do złomowania w Lipawie.

- Przepisy unijne nakazują oddanie jednostki na złom w unijnym porcie. Polskie stocznie nie miały odpowiedniej oferty dla złomowania dużych statków, dlatego wybraliśmy Łotwę - powiedział Tomasz Dybek, dyrektor ds. połowów Dalmoru.

Wysokie odszkodowanie dla państwowej firmy wzbudza oburzenie rybaków. Zgodnie z prawem rekompensaty powinny być wypłacane w pierwszej kolejności za statki, które łowiły ryby na Bałtyku.

- W pierwszej kolejności, to znaczy, gdyby wnioski o rekompensaty za złomowanie kutrów przewyższały dostępne na ten cel unijne fundusze. Takiego zagrożenia nie ma - tłumaczy Grzegorz Łukasiewicz, dyrektor Departamentu Rybołówstwa w Ministerstwie Rolnictwa.

Rybacy złożyli w sumie 337 wniosków o premie za złomowanie kutrów, opiewające na ponad 345 mln zł. Wyczerpują one w 78 proc. pulę pieniędzy z funduszy strukturalnych.

Na złomowaniu kutrów polskie stocznie zarabiają niewiele. Kutry przyjmują od rybaków za darmo, zarabiają natomiast na złomie. Za 17-metrowy statek rybak dostaje 800 - 900 tys. zł premii, zaś stocznia zarabia na nim ok. 15 tys. złotych. - Po odjęciu kosztów zyski ze złomowania są niewielkie. To nasza uboczna działalność - przekonuje Marek Wojniusz, właściciel stoczni remontowej w Darłowie.

Nie wszystkie stocznie decydują się na przeprowadzanie złomowania. W Kołobrzegu urządzenia portowe wynajęła firma z Sopotu PHU Restal, która przyjęła już do złomowania ponad 40 jednostek.


POWIĄZANE

Trwa serial związany ze zwrotami gruntów rolnych dzierżawionych przez podmioty (...

Integracja ukraińskiego rynku rolnego z Unią Europejską wymaga zwiększenia ogóln...

Według stanu na 21 listopada cukrownie zrzeszone w Krajowym Stowarzyszeniu Produ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę