Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Zapewnić opłacalność produkcji

17 września 2002

Polscy producenci rolni stoją przed ogromnym wyzwaniem dostosowania się do wymogów stawianych przez Unię Europejską. W większości są to wymagania ekonomiczne, ale nie bez znaczenia jest też przełamanie barier psychologicznych oraz zmiana sposobu działania i myślenia, która ułatwi polskim firmom zaistnienie w realiach wolnego, europejskiego rynku.

Producenci, handlowcy i konsumenci zdają sobie sprawę, że nadchodzących zmian nie da się uniknąć. Problem polega na tym, aby jak najszybciej i jak najlepiej się do nich przygotować, O tym, że nowego podejścia do marketingu, dla zapewnienia opłacalności produkcji rolnej należy uczyć się już teraz, rozmawialiśmy na poznańskich targach POLAGRA-FOOD 2002 z  Członkiem Zarządu Hartmann Polska – Rudolfem Klomannem i Krzysztofem Kloczkowskim – Dyrektorem Handlowym Hartmann Polska.

Na targach Hartmann wystawił swoje wyroby, czyli wytłaczanki do jaj, umieszczając przy nich nie spotykane na półkach sklepowych ceny jaj. W jakim celu ?

Tradycyjnie targi traktujemy jako okazję do zaprezentowania naszych opakowań do jaj, ale równocześnie chcemy pokazać hodowcom, producentom jaj i handlowcom jak wykorzystując wytłaczanki i sposób ich eksponowania, wyczarować nowinki w tej dziedzinie marketingu. Targi stwarzają też  możliwość przekazania pewnych informacji szkoleniowych –  jak ustawiać jaja z wytłaczankami na stoiskach i w jaki sposób je prezentować. Zasymulowaliśmy też ceny jaj, które – dzięki takiej formie ekspozycji – łatwiej będzie można uzyskać w przyszłości.

Zaprezentowane ceny są dużo wyższe od cen detalicznych w sklepach. Ale nie są to jeszcze ceny unijne ?

Pokazaliśmy jako propozycję ceny od 30 do 65 groszy za jaja z tzw. najwyższej półki, z witaminami, czy też klasy Omega 3. Mimo tego, że wydają się być astronomiczne, daleko im jeszcze do unijnych. Będąc ostatnio w Paryżu widziałem jaja, które kosztowały 40 eurocentów za sztukę. Jak łatwo policzyć jest to około 1,6 zł za jedno jajko. Oczywiście wszyscy  zdajemy sobie sprawę z tego, że wprowadzenie takich cen jest możliwe przy odpowiedniej zasobności społeczeństwa i sile nabywczej. Być może będzie ona w naszym kraju rosła w najbliższych latach, zwłaszcza po wejściu do Unii Europejskiej. Ale już teraz można poprzez odpowiednią dywersyfikację produktu  oraz przez działania  marketingowe aktywnie kształtować  ceny jaj, a to  zapewni  opłacalność produkcji i odpowiedni zysk  producentom i handlowcom. Jest to również sposób na to, by konsumenci dostali to, czego oczekują – dobrze zapakowanego, markowego produktu.

Czy można się liczyć z tym, że za rok na targach ceny będą już w euro ?

Za rok jeszcze nie, ale za dwa lata jest to całkiem prawdopodobne.

Dziękuję za rozmowę 


POWIĄZANE

Europejskie organizacje rolnicze wystosowały dwa listy otwarte w sprawie spójnej...

Jesień w pełni. Przed nami długie i zimne wieczory, podczas których będziemy spę...

Rosyjska pszenica: dane dotyczące zbiorów wskazują na nieznacznie niższą produkc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę