Największe zagrożenia dla ochrony konsumentów występują m.in. na rynkach: telekomunikacyjnym, telewizji kablowych oraz dostawców energii, wody i gazu - wynika z badań Katarzyny Staszyńskiej, socjolog z Collegium Civitas.
W poniedziałek na konferencji prasowej Staszyńska zaprezentowała wnioski z autorskiego badania nt. polityki ochrony konkurencji i konsumentów.
Według Staszyńskiej, w Polsce lepiej chronione są interesy przedsiębiorców, niż interesy konsumentów.
"Badani twierdzą, że w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeważa troska o ochronę konkurencji. Dodają, że Urząd nadmiernie dba o interesy przedsiębiorców, często ze szkodą dla konsumentów" - poinformowała Staszyńska.
Z badań wynika też, że zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy - szczególnie małe firmy - wykazują niski poziom świadomości prawnej. "Przedsiębiorstwa często wykorzystują niewiedzę konsumentów do tego, by manipulować informacją" - wyjaśniła Staszyńska.
Zdaniem socjolog potrzebne są zmiany legislacyjne w zakresie wzmocnienia pozycji rzeczników konsumentów oraz organizacji konsumenckich. "Należy wspierać powstawanie kodeksów dobrych praktyk handlowych, w tym instytucji sądów polubownych (...)" - powiedziała. Podkreśliła potrzebę powstawania programów edukacyjnych w tym zakresie.
Badanie przeprowadzono na zlecenie UOKiK w okresie od maja do czerwca 2006 r. Zrealizowano 20 wywiadów z reprezentantami przedsiębiorców oraz z organizacjami konsumenckimi.